Kulturfestival ser Aarhus gennem nye briller

Studenterhus Aarhus præsenterer en ny kulturfestival, A View Festival, der som navnet antyder, skal udfordre vores perspektiv. I år er fokus på Gellerups byudvikling.

A View Festival er en tilbagevendende festival, som hvert år vil tage udgangspunkt i et nyt område. I år inviterer festivalen alle aarhusianere til en perlerække af kulturarrangementer med Gellerup som omdrejningspunkt.

Initiativet er taget af Studenterhus Aarhus’ frivillige kulturgruppe, der har lagt et hav af fritidstimer og kræfter i projektet. De savner en festival, der kan vise Aarhus’ forskellige bydele med nye perspektiver, og A View Festival er deres bud på netop dette.

Du kan blandt andet opleve forfatter og filmskaber Søren Marcussen, når han portrætterer Gellerups beboere i filmen ”3 minutter i Gellerup”. Du kan også blive klogere på boligområdets udseende, når stadsarkitekt Sephen Willacy fortæller om de kendte betonbygninger, der omkranser bydelen. Har du aldrig set bygningerne, får du chancen, når en lokal inviterer dig på en guidet tur rundt i området.

Tag diskussionen om, hvordan Gellerup bedre kan kobles til resten af Aarhus til arrangementet ”Research projects about Gellerup”. Her fortæller en Ph.D. studerende i antropologi om de eksisterende udfordringer, Gellerup står overfor.

Hvis lyden af arabiske toner, balkan-funky beats krydret med lidt sækkepibespil lyder tiltalende, så lyt med til festivalens afsluttende koncert i Stakladen.

Ovenstående begivenheder skal blandt andet bidrage til en udvidet forståelse af bydelen, der oftest udelukkende sættes lig med begreber som ”bandekonflikter” og ”indvandrerproblemer”.

A View Festival finder sted den 2. – 6. oktober i henholdsvis Studenterhus Aarhus og i Gellerup. Der er gratis entré på over halvdelen af begivenhederne, og der er taget højde for et studievenligt budget på de resterende.

Info:

Tid: den 2. – 6. oktober 2017

Sted: Studenterhus Aarhus, Ringgaden 3, 8000 Aarhus C

Hjemmeside: http://studenterhusaarhus.dk/projekter/a-view-festival

Facebook: https://www.facebook.com/events/1773845819322049/?fref=ts

For mere information kontakt Liv Krongaard Hansen på:

Mail: liv@studenterhusaarhus.dk

• kultur
  • festival
  • aarhus

Studenterhus Aarhus er en privat forening, der ønsker at

- bidrage til et socialt bæredygtigt studiemiljø

- arbejde for rekruttering og fastholdelse af arbejdskraft i regionen

- understøtte studerendes virketrang og handlekraft

Mission:

Bridging the gap between students, business and culture in Aarhus.

Vision:

The Place to be!

Værdigrundlag:

Studenterhus Aarhus is an open and inclusive COMMUNITY, a DIVERSITY if competent and ambitious students, professionals and other stakeholders, constantly CHALLENGING themselves and EXPERIMENTING together to create new and better OPPORTUNITIES for themselves, for others and for the future.

Foreningen:

Foreningen "De studerendes hus i Aarhus" blev stiftet i 2003. Det er denne forening, der i dag står bag Studenterhus Aarhus. Foreningens bestyrelse består af tre repræsentanter fra Studenterhusets erhvervsmedlemmer, tre repræsentanter fra byens uddannelsesinstitutioner og tre studerende.