TRE GODE RÅD TIL DIN VIRKSOMHED INDEN DU GÅR I GANG MED SOCIALE MEDIER

Har du en virksomhed, eller er du ansat i en, som overvejer at springe ud i de sociale medier, så er herunder tre gode, råd før du går i gang.

FOKUSER PÅ DE VIGTIGSTE SOCIALE MEDIER
Du kan lige så godt indse med det samme, at din virksomhed ikke kommer til at kunne være tilstedepå alle sociale medier. Dertil er der ganske enkelt for mange at vælge imellem, og du vil ikke kunne levere det niveau af engagement, der skal til, hvis du forsøger at klare alle medier samtidig.

Start med at overveje hvilke sociale medier der er vigtige for din virksomhed, vælge de vigtigste og hold dig til dem. I dag er nogle af de største og mest populære Facebook, Twitter og Google+, og bare i kraft af deres størrelse giver det mening at følge med på disse.

I løbet af den næste uges tid vil du kunne læse mere om, hvordan du opretter en side til din virksomhed på Google+ og Facebook, og kommer i gang med at bruge den.

FIND ET GODT VÆRKTØJ TIL AT ADMINISTRERE KONTOEN
Der findes en række værktøjer der kan gøre livet meget nemmere for den person, der skal administrere flere forskellige virksomhedskonti på sociale medier, men mange af dem koster også rigtig mange penge at anvende. Heldigvis kan du også finde udmærkede værktøjer, som ikke koster en bondegår.

Nogle af de mere populære er, som vi kender til, er Hootsuite, Sproutsocial og Sendible – men der findes helt sikkert et utal af andre potentielt lige så gode værktøjer.

Fordelen ved sådan et værktøj er typisk at du får et overskueligt overblik over relevante samtaler om for eksempel din virksomhed, ligesom du kan poste direkte til flere forskellige steder, hvis der er behov for det. Mange af dem vil også kunne levere simpel statistik på dine aktiviteter.

Bemærk, at styring af Google+ pages via sådanne værktøjer endnu ikke understøttes 100% fra Googles side, men der går næppe længe, før det også er fuldt ud muligt.

TÆNK LANGSIGTET
Hvis du har tænkt, dig at engagere dig i de sociale medier, så gør det helhjertet og langsigtet. Sociale medier er ikke en quick fix, quick win løsning. De sociale mediers største styrke er opbyggelsen af langsigtede relationer med dine kunder, og det tager tid.

Det betyder også, at fokus ikke (kun) skal være på at skaffe så mange fans/followers som muligt, men snarere på hvordan du kan aktivere disse. Laver du for eksempel en konkurrence kan du muligvis få mange fans på din Facebook-side, men hvor mange af dem tror du i virkeligheden vil deltage aktivt efter konkurrencen er slut?

For at sikre sammenhæng og vedvarendhed i dit engagement på sociale medier, så kan for eksempel du lave en simpel kommunikationskalender, hvor du planlægger hvilket indhold du vil poste i løbet af perioden. Der er ikke tale om rocket science, men det bør gøres.

Find desuden en balance i indholdet mellem omtale af din egen virksomhed og emner der ikke nødvendigvis handler om din virksomhed, men dog stadig er relevant for de personer der følger med på din Facebook-side eller dit Twitter-feed. Der er ingen, der gider høre på dig tale om din egen virksomhed hele tiden – du ville formodentligt heller ikke sidde til et middagsselskab og snakke om dig selv hele tiden (medmindre du har nogle virkelig interessante historier).

Følger du disse grundlæggende råd, så er du allerede godt på vej.

• Data, Telekommunikation, IT

• blog