Supersygehus får udviklet nye dørløsninger

Det Nye Universitetshospital i Skejby har sat en række helt særlige krav til dørene i forhold til brugervenlighed og hygiejne, og de løsninger, som leverandøren SWEDOOR ikke havde i produktprogrammet i forvejen er nu blevet udviklet til formålet. Planen er, at de nye dørprodukter bliver en fast del af SWEDOORs dørsortimentet til sygehusbyggeri.

Over 800 trædøre i stålkarme, 70 stålrammepartier og en række skræddersyede dørløsninger er indtil videre blevet leveret af dørproducenten SWEDOOR JELD-WEN til første etape af byggeriet af Det Nye Universitetshospital i Skejby. Flere af specialløsningerne er udviklet og konstrueret på baggrund af sygehusets meget specifikke ønsker til de nye døre.

- Sygehusbyggeriet sætter enormt store krav, som skal imødekommes. Det gælder især i forhold til hygiejne. Det vil vi selvfølgelig gerne kunne levere, og hvis vi ikke havde den ønskede løsning i forvejen, så har vi nu fået den udviklet specielt til formålet, fortæller Peter Sejling, salgsdirektør for Nordeuropa i JELD-WEN.

Nogle af de nye dørløsninger inkluderer bl.a.:

Karm med plads til transportskinne

Patientbadeværelserne har fået en særligt høj, rustfri stålkarm, som er gennembrudt midt på for at give plads til en persontransportskinne, dvs. et slags hejsesystem, så patienten nemt kan hejses fra sengen og via persontransportliften løftes ud i badet. Dette system fremmer trivslen for patienten og letter arbejdet for plejepersonalet. Derudover har badeværelserne non-organiske vådrumsdøre.

Observationsruder med betjening

Flere sengestuedøre er leveret med Vistamatic-glas, som er en observationsrude med glaslameller. Vistamatic består af tre lag glas, hvoraf de to har matterede striber. Det midterste glas bevæges via betjeningen op og ned i én bevægelse, og den indbyggede soft-close-funktion gør, at muligheden for gennemsyn lukkes/åbnes lydløst og let. Ruden skal bruges til både hurtig observation, lysindfald og ro og fred. Vistamatic-dørene er montereret i skruefri glaslister for høj hygiejne og nem rengøring. De er brandgodkendte BD30 og lydgodkendte op til 35dB.

Brandsikkerhed og stor robusthed

Krav til alle døre er brand BD30 samt en særlig stor robusthed, der kan modstå lidt af hvert. Bl.a. er karmen til de store, automatiske døråbninger svejset med et ekstra stort anslag for at beskytte dørkantens bagside, når dørene står åbne i 90 grader. Det store anslag skal beskytte og styrke døren, så fx en portør ikke smadrer døren, hvis han rammer lidt forkert. Mange hoveddørsåbninger er desuden forberedt til adgangskontrol for at imødekomme den daglige drift på sygehuset samt koordineret med de firmaer, som på et senere tidspunkt skal håndtere ledninger m.m. til de automatiske døre.

Forsegling af hængsler og slutblik

Rengøringsvenligt og hygiejnisk interiør handler ikke kun om glaslister og plane flader men også om at afskærme for øvrigt byggemateriale. SWEDOOR har derfor også skullet sørge for, at der absolut ingen åbninger findes omkring hængsler og slutblik, så stopværk som fx stenuld, der støver og smudser, og lignende ikke kommer ud i patientområder. Alt skal være fuldstændigt forseglet, så de forskellige byggematerialer bliver inde i vægkonstruktionen.

DNU er i dag Danmarks største byggeri og det første, som bliver færdigt i rækken af flere supersygehuse landet over. Derfor er standarden også særlig høj, fordi mange af de andre ser mod Skejbys valg af løsninger. Hos SWEDOOR er det vigtigt at være på forkant til de mange forventninger og krav til byggematerialerne i disse sygehusbyggerier.

- Vi nedsatte en særlig taskforce til sygehusbyggerierne, som gennem flere år har været i tæt dialog med rådgivergruppen fra DNU. Derfor har vi haft tid og mulighed for at udvikle disse specielle løsninger på baggrund af deres ønsker. Vi regner stærkt med, at de samme krav, som DNU har sat til dørene, vil gå igen på mange af landets øvrige nye hospitaler, og derfor påtænker vi nu at indføre dørløsningerne som en del af vores sortiment til sundhedsvæsenet, lyder det fra Peter Sejling.

• Bygning, ejendom

Om JELD-WEN*

JELD-WEN er en af de førende, globale producenter af vinduer, døre og behandlede kompositplader og -paneler. Virksomheden opererer i mere end 20 lande med 3,5 milliarder dollars i indtægter, hvoraf halvdelen kommer fra lande uden for USA. Med hovedsæde i Charlotte, North Carolina, leverer virksomheden produkter, som forbedrer æstetikken og funktionaliteten på boliger og kommercielle bygninger. JELD-WENs fulde spænd af produkter har opnået adskillige priser og påtegninger for pålidelighed, innovation og ekspertise. Derudover bidrager JELD-WEN med løsninger, som giver exceptionel værdi for bygherrer, arkitekter og husejere i hele verden.

* I Skandinavien markedsføres JELD-WENs produkter under varemærket SWEDOOR. Læs mere om SWEDOOR JELD-WEN på www.swedoor.dk.