Drop smøgerne hvis du har paradentose

Som ryger har du højere risiko for at udvikle paradentose, og du rammes hårdere af sygdommen end ikke-rygere. Løse tænder, tænder der skal trækkes ud og langvarige, komplicerede behandlinger kan blive konsekvenserne.

Paradentose er en de mest udbredte tandsygdomme i Danmark og den hyppigste årsag til tandtab efter 40-års alderen. Forskere estimerer, at omkring 50 % af befolkningen over 50 år har paradentose i en eller anden grad. Sygdommen medfører, at tandens knogle langsomt nedbrydes, og det kan i værste fald betyde, at de ramte tænder bliver løse og skal trækkes ud. Man har længe vidst, at rygere har forhøjet risiko for at udvikle paradentose. Men nu viser det første langtidsstudie, der er lavet i Danmark, at sygdommen også forværres, hvis du ryger.

”Vores studier viser, at der er stor forskel på rygerne og ikke-rygerne. Der var markant flere rygere, der allerede havde knogledefekter som følge af paradentose, da studiet begyndte, og rygerne tabte også meget mere knogle i løbet af de 10 år, som undersøgelsen strakte sig over,” fortæller Golnoush Bahrami, tandlæge og ph.d. på Tandlægeskolen i Aarhus, som har gennemført langtidsstudiet. Hun er overrasket over, hvor meget mere knogle rygerne mister sammenlignet med ikke-rygerne.

Golnoush Bahrami har fulgt 301 rygere- og ikke-rygere over en 10-årig periode for at se på følgevirkningerne af paradentose på knoglen.

Det er aldrig for sent at stoppe

Paradentose er tandkødsbetændelse, der har spredt sig til de dybereliggende væv. Ofte udvikler tandkødsbetændelse sig ubemærket til paradentose. Undersøgelser viser, at man typisk får sygdommen i 30-40-års alderen. Jo tidligere i livet paradentose udvikler sig, jo mere alvorlig og aggressiv er den, og desto mindre modstandskraft har man mod sygdommen. Ifølge Golnoush Bahrami er rygning, dårlig mundhygiejne og stress nogle af de faktorer, der gør, at man har særlig risiko for at udvikle paradentose. Hun forsikrer samtidig, at det aldrig er for sent at stoppe med at ryge. ”Hvis du allerede har paradentose og stopper med at ryge, forbedrer det klart dine muligheder for at få bugt med sygdommen.”

Golnoush Bahrami har netop præsenteret sin forskning til det største efteruddannelsesarrangement for danske tandlæger, Tandlægeforeningens Årskursus, i Bella Center i København.

Hvad er paradentose?

• Paradentose er tandkødsbetændelse, der har spredt sig til de dybereliggende væv, dvs. ned omkring tandroden.
  • Sygdommen giver sjældent gener, før den er alvorlig.
  • Sygdommen kan medføre, at tandkødet trækker sig tilbage, man kan få dårlig ånde, tænderne flytter sig og kan blive løse.
  • Paradentose er en kronisk sygdom, så der er altid en risiko for, at sygdommen blusser op igen.

Du har særlig risiko for at udvikle paradentose, hvis du:

• Ryger.
  • Er arveligt disponeret.
  • Har dårlig mundhygiejne.
  • Har systemiske sygdomme, fx diabetes.
  • Har nedsat immunforsvar.
  • Lider af stress.

Sådan kan du forhindre paradentose i at udvikle sig

• Vær meget omhyggelig med mundhygiejnen og følg de instruktioner til at holde rent, som din tandlæge har givet dig - både i forhold til tandbørstning og andre hjælpemidler, fx tandtråd eller interdentalbørster.
  • Få regelmæssig paradentosebehandling hos tandlægen.
  • Stop med at ryge.

Sådan forebygger du tandkødsbetændelse og paradentose

• Børst tænder to gange om dagen i to minutter hver gang.
  • Brug evt. supplerende hjælpemidler, fx tandstikker, tandtråd, solobørste eller interdentalbørste for at holde rent mellem tænderne. Spørg din tandlæge til råds.
  • Gå regelmæssigt til tandlæge, så dine tænder og tandkød bliver undersøgt.
  • Undgå rygning.

For yderligere information kontakt venligst:

Charlotte Holst, kommunikationsmedarbejder, Tandlægeforeningen, tlf.: 70 25 77 11/26 82 18 24, chh@tdl.dk

Claus Jørgensen, kommunikationschef, Tandlægeforeningen, tlf.: 70 25 77 11/21 26 56 98, cj@tdl.dk

• mundhygiejne
  • tandsygdom
  • rygning
  • paradentose

Tandlægeforeningen er en interesse- og sundhedsorganisation, der organiserer alle kategorier af tandlæger i Danmark. Foreningens hovedformål er at varetage tandlægernes faglige interesser og arbejde for en bedre tandsundhed. Foreningen omfatter godt 6.000 medlemmer.