Tandlægen kan opspore uopdaget diabetes

Ny hollandsk undersøgelse slår fast, at tandlæger kan opspore uopdaget diabetes. Det kræver en nem, men sikker blodprøve. Idéen får opbakning fra professor på Tandlægeskolen i København. Det skriver Tandlægebladet.

Tandklinikker kan spille en afgørende rolle som fremskudt bastion i kampen mod diabetes. Det kræver blot en simpel blodprøve i tandlægestolen på patienter fra risikogrupper. Så har tandlægen et sikkert billede af, om langtidsblodsukkeret er for højt og kan være tegn på enten diabetes eller et forstadie til sygdommen. Og patienten kan sendes videre til sin læge. Det er konklusionen i en ny hollandsk undersøgelse, hvor patienter med parodontitis fik taget blodprøver på en tandklinik. Undersøgelser viser nemlig, at der er sammenhæng mellem parodontitis og diabetes. Tandklinikken var i stand til at opspore et betydeligt antal patienter med forhøjede blodsukkerværdier set i forhold til en kontrolgruppe med patienter uden parodontitis.

”Undersøgelsen er yderst interessant. Den bekræfter, at der er en sammenhæng mellem parodontitis og diabetes. Og undersøgelsen understreger, at tandlæger som en del af sundhedssektoren kan være med til tidligt at identificere sygdommen hos patienter med parodontitis,” siger professor Palle Holmstrup, der bl.a. forsker i sammenhængen mellem diabetes og parodontitis på Tandlægeskolen i København. Han fremhæver en lignende undersøgelse fra Tandlægeskolen i København, der gav et tilsvarende billede. Her fandt man blandt 291 patienter ni tilfælde af diabetes og 79 med prædiabetes.

Tidlig opsporing redder liv

Den tidlige opsporing er afgørende og kan potentielt redde liv. Diabetesforeningen vurderer, at 200.000 danskere går rundt med udiagnosticeret diabetes type 2, mens ca. 750.000 har prædiabetes. ”Vi ved, at jo længere man går med diabetes uden at blive behandlet, jo større er risikoen for udvikling af følgesygdomme som fx øjen-, hjerte-kar- og nyresygdomme,” fortæller Palle Holmstrup. Han bakkes op af Freddie Sloth-Lisbjerg, formand for Tandlægeforeningen: ”Der ligger et stort potentiale både samfundsøkonomisk og menneskeligt i at opdage sygdommen tidligt. Og når tandlægerne kan udpege patienter i risikozonen, så er det da mest logisk at lave testen med det samme i stedet for at sende dem til lægen,” siger han. Også Diabetesforeningens lægefaglige chefrådgiver, professor Torsten Lauritzen, mener, at tandlæger har en vigtig rolle at spille i tidlig opsporing. Han er dog lunken ved idéen om at lade tandlæger screene gennem blodprøver på patienterne. ”Jeg mener, tandlæger skal opfordre patienter med svær parodontitis til at gå til egen læge og blive undersøgt der. I mere moderate eller lette tilfælde kan tandlægen opfordre patienterne til at tage en risikotest på Diabetesforeningens hjemmeside,” siger han.

Frygter frafald til lægen

Professor Palle Holmstrup mener, at der er en pointe med at lade tandlæger foretage testen. Han vurderer, at mange patienter vil droppe lægebesøget, hvis tandlægen kun opfordrer dem på baggrund af parodontitis. En blodprøve med et tydeligt tal vil være et stærkere argument. Samtidig mener han, at diabetessituationen i Danmark er så alvorlig, at det er nødvendigt at gå nye veje. Formand for Tandlægeforeningen Freddie Sloth-Lisbjerg er enig. Men før tandlæger kan blive inddraget i en screeningsproces, skal nogle barrierer ryddes af vejen. ”Som det ser ud nu, må vi slet ikke tage blodprøver, fordi det ligger uden for vores autorisationsområde. Men det kan man arbejde på at få ændret. Hvad angår hvem der skal betale, så er det jo regionerne, der dækker i dag, hvis testen laves hos lægen. Den samme model kunne flyttes til tandlægeklinikken. Det væsentlige er, at vi kan og vil bidrage til at løse et stort samfundsproblem, og at teknologien er til rådighed,” siger han.

En overset epidemi

• 200-250.000 danskere går rundt med diabetes type 2 uden at vide det
  • 290.000 danskere har diabetes type 2
  • Antallet af diabetikere (alle typer) er fordoblet fra 2002 til 2012
  • I 2025 vil godt 600.000 danskere have diabetes
  • 750.000 danskere har prædiabetes
  • Efter 8 år vil:
    • 1 ud af 3 have udviklet diabetes
    • 1 ud af 3 stadig være i samme forstadie
    • 1 ud af 3 have normale værdier

Kilder:

Diabetesforeningen og Steno Diabetes Center Copenhagen

Læs hele artiklen i det nye nummer af Tandlægebladet

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

• parodontitis
  • tandlæger
  • tandlægeforeningen
  • tandlæge
  • tandbehandling
  • patienter
  • diabetes

Tandlægeforeningen er en interesse- og sundhedsorganisation, der organiserer alle kategorier af tandlæger i Danmark. Foreningens hovedformål er at varetage tandlægernes faglige interesser og arbejde for en bedre tandsundhed. Foreningen omfatter ca. 5.700 medlemmer.

Charlotte Holst

Pressekontakt Kommunikationskonsulent 70 25 77 11