Tandlægestuderende får 162.000 kroner til forskning

Pressemeddelelse   •   Nov 04, 2016 12:13 CET

Anne Katrine Danielsen, 22-årig tandlægestuderende, har fået overrakt Tandlægeforeningens scholarstipendium på 162.000 kr. af foreningens formand Freddie Sloth-Lisbjerg

Anne Katrine Danielsen, 22 år og tandlægestuderende på Københavns Universitet, har netop fået tildelt et scholarstipendium på 162.000 kroner fra Tandlægeforeningen. Med scholarstipendiet skal hun forske i sygdommen parodontitis og hvilken rolle B-celler, som er en del af det erhvervede immunforsvar, spiller i udviklingen af parodontitis. Parodontitis er en betændelsestilstand i de væv, som omgiver tænderne, tandkøb og den del af kæbeknoglen, som tænderne sidder fast i, og er en af de mest udbredte tandsygdomme overhovedet. Anne Katrine Danielsen modtog scholarstipendiet i Aalborg Kongres & Kultur Center fredag den 4. november ved Tandlægeforeningens Symposium, som er et årligt tilbagevendende efteruddannelsesarrangement. Her bliver danske tandlæger opdateret af eksperter fra ind- og udland på den nyeste viden inden for et specifikt emne. I år deltager omkring 1100 tandlæger for at blive klogere på sygdomme og tilstande i det hårde tandvæv.

Tandlægeforeningen er en interesse- og sundhedsorganisation, der organiserer alle kategorier af tandlæger i Danmark. Foreningens hovedformål er at varetage tandlægernes faglige interesser og arbejde for en bedre tandsundhed. Foreningen omfatter godt 6.000 medlemmer.