Tandlægestuderende fra Sydsjælland får 162.000 kroner til forskning

Anne Katrine Danielsen bytter det næste år tilværelsen som almindelig tandlægestuderende ud med livet som forsker. Med et scholarstipendium på 162.000 kroner fra Tandlægeforeningen skal hun forske i, hvilken rolle en bestemt type blodcelle i menneskets immunforsvar spiller i udviklingen af parodontitis, som er en sygdom i tændernes støttevæv.

”Jeg blev meget glad og beæret, da jeg fik besked om, at jeg havde modtaget Tandlægeforeningens Scholarstipendium. Jeg brænder virkelig for det emne, som jeg skal forske i, og er lettet over, at jeg kan få lov til at fordybe mig og forske på fuld tid. Jeg har været i gang siden februar og sidder både på Tandlægeskolen og sammen med en række andre forskere på en afdeling på Rigshospitalet, hvor miljøet er virkelig inspirerende,” fortæller Anne Katrine Danielsen, som startede på tandlægestudiet i 2013.

Skal forske i udbredt tandsygdom

Parodontitis er en betændelsestilstand i de væv, som omgiver tænderne, tandkød og den del af kæbeknoglen, som tænderne sidder fast i. Omkring 50 % af den voksne befolkning lider af parodontitis i en eller anden grad. B-celler er en del af det erhvervede immunforsvar, og de udgør den mest talrige cellepopulation i den del af tandkødslommerne, som bakterier fra tandoverfladen støder op imod. Anne Katrine Danielsen skal konkret undersøge, hvordan B-celler fra både raske og patienter med parodontitis reagerer på de bakterier, som er knyttet til parodontitis. Det vil hun gøre ved at udføre laboratorietests på celler fra blodprøver. Ifølge Anne Katrine Danielsen er der kun lavet ganske lidt forskning omkring B-celler i relation til parodontitis. B-cellerne er interessante, fordi de kan fungere enten immunforstærkende eller sygdomsfremkaldende.

Anne Katrine Danielsen blev tidligt interesseret i forskning og sundhed. Det var under et ophold på Kræftens Bekæmpelse i forbindelse med en Forskerspire-konkurrence i gymnasiet, at hun fandt ud af, at hun ville læse til tandlæge. ”Der er noget smukt i at hjælpe andre mennesker, og det var derfor, jeg valgte at læse til tandlæge” siger hun. Anne Katrine Danielsen håber, at hun med forskningsprojektet, som hun skal fordybe sig i det næste år, kan være med til at belyse B-cellernes rolle i udviklingen af parodontitis.

Næstved-pige vil gerne hjælpe andre

Anne Katrine Danielsen er født og opvokset i Næstved. Hun har gået på Herlufsholm Skole og flyttede for et par år siden til København for at starte på tandlægestudiet. Hun har altid dyrket meget sport. I dag løber hun og tager til Hot Yoga et par gange om ugen, når hun ikke sidder blandt sine forskerkollegaer på Rigshospitalet og Tandlægeskolen. Hvad fremtiden skal bringe rent karrieremæssigt, har hun ikke lagt sig fast på endnu. ”Jeg kunne godt forestille mig at kombinere forskning med klinisk arbejde, men om det kan lade sig gøre, det ved jeg ikke. Så vil jeg også rigtig gerne hjælpe andre unge med deres karrieredrømme. Mine vejledere har motiveret og inspireret mig, og det vil jeg gerne give videre,” fortæller Anne Katrine Danielsen.

Anne Katrine Danielsen modtog scholarstipendiet i Aalborg Kongres & Kultur Center fredag den 4. november ved Tandlægeforeningens Symposium, som er et årligt tilbagevendende efteruddannelsesarrangement. Her bliver danske tandlæger opdateret af eksperter fra ind- og udland på den nyeste viden inden for et specifikt emne. I år deltager omkring 1100 tandlæger for at blive klogere på sygdomme og tilstande i det hårde tandvæv.

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

Tandlægeforeningen er en interesse- og sundhedsorganisation, der organiserer alle kategorier af tandlæger i Danmark. Foreningens hovedformål er at varetage tandlægernes faglige interesser og arbejde for en bedre tandsundhed. Foreningen omfatter godt 6.000 medlemmer.

Charlotte Holst

Pressekontakt Kommunikationskonsulent 70 25 77 11