Virksomheder skal blive bedre til at engagere unge på sociale medier

Virksomheder skal blive bedre til at engagere unge på sociale medier

• TCS og ComRes har foretaget en stor undersøgelse af europæiske unge og deres brug af sociale medier, som konkluderer, at virksomheder og undervisningsinstitutioner ikke formår at bruge sociale medier til at engagere unge
  • I Norden bruger unge i højere grad sociale medier til at netværke og til sociale aktiviteter end resten af Europa, og de falder bagud, når det kommer til at finde job via sociale kanaler. Kun Tyskland scorer lavere
  • Danske unge er nordiske højdespringere på LinkedIn

KØBENHAVN, den 22. august 2016: Den førende it- og konsulentvirksomhed Tata Consultancy Services (TCS) har offentliggjort den største undersøgelse nogensinde af sociale medier og europæiske unge. Undersøgelsen ser på de sociale mediers indvirkning på unges beskæftigelses- og uddannelses-færdigheder, og den er foretaget blandt et repræsentativt udsnit af mere end 5.000 europæere i alderen 18-29 fra 15 forskellige lande. Blandt disse er også 1.007 respondenter fra Norden (200 danskere, 203 finner, 202 nordmænd og 402 svenskere).

Rapporten konstaterer, at generationen af unge europæere, der er vokset op med digital teknologi, bruger sociale medier til langt mere end blot underholdning. Ved at demokratisere den måde hvorpå vi kommunikerer, finder oplysninger og udveksle ideer, har sociale medier været med til at forme og styrke den unge generation.

Ruchikar Dalela, Country Manager, TCS Danmark, siger: "I dag kan man ikke ignorere, at de sociale medier i stigende grad er en fast drivkraft i den unge generations liv. Dette studie viser, at den næste generation i Europa har gjort de sociale medier til en integreret del af deres sociale liv og arbejdsliv. Rapporten konkluderer ligeledes, at virksomheder og undervisere må tage imod dette fænomen med åbne arme for at kunne bruge det til deres fordel. Det glæder mig at se, at de danske unge allerede har fundet vej ind på arbejdsmarkedet gennem deres ivrige brug af LinkedIn, men det er også tydeligt, at der stadig er lang vej igen, før denne trend opnår sit fulde potentiale."

Sociale medier er en vigtig del af arbejde og uddannelse for de nordiske unge

Forskningen viser, at de unge forventer at kunne udveksle ideer og samarbejde problemfrit på tværs af kanaler. Sociale medier er ikke set som adskilt fra arbejdslivet, men er i virkeligheden et vigtigt redskab for de unge på arbejdspladsen. For eksempel:

• Næsten to ud af tre unge bruger sociale medier til at udvide deres netværk af forretningsforbindelser, kollegaer eller medstuderende i Norden (64%). Sammenlignet med en lavere andel (62%) i Europa.
  • 47% af de nordiske unge på sociale medier bruger tid på at forbedre deres færdigheder, viden og ekspertise gennem sociale medier.

Vigtigt at notere er, at den unge generation bruger hvilken som helst social platform, der giver dem bedst mulighed for at nå deres mål, snarere end at skræddersy kommunikationen til bestemte kanaler. Samlet set bruger 93% af unge europæere Facebook, mens kun 36% bruger LinkedIn – dette er også en tendens i Norden:

• Facebook og YouTube er de absolut mest populære platforme i hele Norden (91-99% bruger disse), hvorimod Instagram er markant mere udbredt i Sverige og Norge (SE 71%, NO 67%) i forhold til i Danmark og Finland (FI 42%; DK 55%).
  • Et andet interessant resultat er, at LinkedIn er påfaldende mere brugt i Danmark end i nogen af de andre lande med 44% - sammenlignet med kun 22% i Finland, 27% i Sverige og 31% i Norge.

Nordiske virksomheder og undervisningsinstitutioner skal åbne øjnene for sociale mediers magt

Mange virksomheder anerkender stadig ikke de fordele, som sociale medier kan tilføje til deres forretning. Blot 19% af nordiske unge medarbejdere mener, at sociale medier har givet dem mere direkte kontakt med deres ledelse, og kun 24% mener, at sociale medier giver dem mulighed for at foreslå nye ideer til ledelsen.

Dette gælder også for uddannelse. Næsten otte ud af ti nordiske studerende (79%) bruger sociale medier til at tale med klassekammerater om undervisningsrelaterede emner. Kun 31% mener dog, at sociale medier giver dem mulighed for mere kontakt med undervisere eller for at forbedre kommunikationen med undervisere.

Jesper Tække, Associate Professor og PhD, Aarhus universitet siger: ’’Danmark ligger pænt placeret blandt de skandinaviske lande, når det gælder faglig og samfundsmæssig brug af sociale medier. Især ser Danmark ud til at klare sig godt, når det kommer til brugen af LinkedIn, der er blevet vores erhvervsmæssige sociale medie i Danmark. Når det gælder sammenligningen af de skandinaviske lande med den gennemsnitlige europæiske faglige brug af sociale medier, står det imidlertid foruroligende sløjt til her oppe nordpå. Hvor det nok er forventeligt, at de lande, der er mere pressede ift. jobmarked, i højere grad anvender sociale medier til at finde et arbejde, er det bekymrende, at de skandinaviske lande i undersøgelsen, ser ud til i meget ringere grad at anvende sociale medier internt på vores arbejdspladser. Således er man gennemsnitligt signifikant bedre til at høste de mange fordele ved at organisere sig ved hjælp af sociale medier, fx til videndeling, koordinering og kommunikation uden for Norden.’’

For at tiltrække og fastholde de bedste unge talenter skal virksomhederne aktivt positionere sig på sociale medier, især på de kanaler, der bliver brugt hyppigt og af mange. De unge er uimponerede af traditionelle rekrutteringsprocesser, og store virksomheder bør fokusere deres brug af sociale medier på at inddrage de unge, både i og uden for deres virksomheder.

Læs mere om forskningen eller hent den fulde rapport her: http://sites.tcs.com/generation-direct/

For flere oplysninger kontakt venligst:

TCS
Mark Woods, Marketing Communications Manager, Nordic Region
mark.w@tcs.com

Om TCS Norden

TCS har siden etableringen i Norden i 1991 investeret løbende i markedet til gavn for kunderne. TCS har omkring 9.000 fagfolk, der arbejder i Sverige, Finland, Norge, Danmark og på tværs af TCS’ Global Network Delivery Model™ (GNDM™) hos førende nordiske selskaber. Siden 2010 har TCS tredoblet størrelsen af sine aktiviteter i regionen og haft en betydelig stigning i lokale ansættelser. Over de seneste 7 år er TCS blevet kåret som nummer et i kundetilfredshed blandt nordiske it-leverandører af flere undersøgelser (foretaget af KPMG og Whitelane Research / PA Consulting). Flere fremtrædende nordiske virksomheder har draget fordel af TCS’ unikke servicetilbud, herunder Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS og DNB. For fjerde år i træk modtog TCS i 2016 prisen som den bedste arbejdsgiver i Europa, kåret af Top Employers Institute. Danmark, Sverige og Norge var blandt de markeder, hvor TCS blev anerkendt som nummer et.

Om Tata Consultancy Services Ltd (TCS)

Tata Consultancy Services er førende inden for it-serviceydelser, rådgivning og virksomhedsløsninger, der leverer konkrete resultater til den globale forretning, som sikrer et niveau af sikkerhed ingen anden virksomhed kan matche. TCS tilbyder en konsulentdrevet og integreret portefølje af it, BPS, infrastruktur, teknik og erklæringsopgaver med sikkerhed. Dette er leveret gennem sin unikke Global Network Delivery ModelTM, der af markedet er blevet anerkendt som en af de bedste benchmarkmodeller inden for softwareudvikling. TCS er en del af Tata Group, Indiens største industrikonglomerat, som har over 353.000 af verdens bedst uddannede konsulenter ansat i 45 forskellige lande. Selskabet genererede en omsætning på US $16,5 mia. i det regnskabsår, der sluttede den 31. marts 2016, og er noteret på BSE Limited og National Stock Exchange of India Limited. For mere information besøg os på www.tcs.com.

Følg TCS på Twitter. Abonnér på RSS Feed for TCS-pressemeddelelser.

Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)
Tata Consultancy Services (TCS) er en IT services-, konsulent- og forretningsudviklingsvirksomhed, som over de sidste 56 år har hjulpet flere af verdens største virksomheder med deres transformationsrejse. TCS tilbyder en konsulentdrevet, kognitiv-baseret og integreret portefølje af erhvervs- teknologi- og ingeniørservices og -løsninger. Disse leveres via TCS' unikke 'Location Independent Agile™' leverancemodel, der er anerkendt som målestok for optimal softwareudvikling.

Som en del af Tata Group, Indiens største multinationale virksomhedsgruppe, har TCS flere end 601.000 ansatte, der er blandt verdens allerbedst uddannede konsulenter, i 55 lande. Virksomheden genererede en konsolideret omsætning på USD $29 milliarder i TCS' seneste finansår, der sluttede den 31. marts 2024, og er børsnoteret på BSE (tidligere kendt som Bombay Stock Exchange) og på NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS' proaktive tilgang til klimaforandringer og prisvindende arbejde med lokalmiljøer globalt, har sikret TCS en førende position blandt bæredygtighedsinstancer som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) i Norden
TCS blev etableret i Norden i 1991 og har flere end 20.000 ansatte, der arbejder for kunder i Sverige, Finland, Norge og Danmark. I de seneste 15 år er TCS i de nordiske lande hvert år blevet rangeret af sine kunder som den bedste leverandør af it-konsulenttjenester. I Danmark er TCS blevet udnævnt som Top Employer for 11. år i træk af Top Employers Institute.

For mere information, besøg www.tcs.com