Melodi Grand Prix får kæmpe netværk

Nyhed   •   Maj 06, 2014 10:13 CEST

Det Internationale Melodi Grand Prix 2014 begynder tirsdag aften, når den første semifinale afvikles. Samtidig bliver det startskuddet til en festlig begivenhed, som de 20.000 gæster og delegerede i løbet af aftenen vil dele med omverdenen.

Facebook, Twitter, Instagram, e-mail og en række andre kanaler vil blive brugt af gæsterne, når de skal dele festen med resten af verden. Det kræver et kæmpe netværk på Refshaleøen i København, hvor begivenheden finder sted.

TDC Group har derfor til lejligheden bygget et helt nyt trådløst netværk, der blandt andet omfatter 240 såkaldte access-punkter, som eksempelvis kan tilgås med smartphones, computere, tablets og kameraer.

Hovedparten af de mange access-punkter er indenfor i de tidligere B&W-haller, hvor koncerten finder sted, men også hele teltområdet uden for er dækket med trådløst netværksudstyr. For at løse opgaven er der blandt andet trukket 10 kilometer netværkskabler og mere end to kilometer fiberkabler.

De i alt 240 opførte access-punkter har hver to radioer og i alt 960 antenner, som skal sikre den trådløse dækning på området. Samlet set udgør de ét stort wifi-hotspot.

Se det store wifi-hotspot ved at klikke på linket til den vedhæftede pdf-fil.

Kommentarer (1)

Nu må vi se, om det kommer til at lykkedes for dem. Jeg har selv været medansvarlig til et lignende netværk på mit tidligere supportjob, og vores netværk kunne også "mappe" sig selv, idet hver access point kunne identificere de andres position og på den måde fordele belastningen på en bruger/datamængde basis mellem samtlige APs. Dog havde det den designfuser, at denne opsætning automatisk skruede ned for hver APs sendestyrke, så dækningen ikke kom til at overlappe. Dvs. at vi havde perfekt internethastigheder og opkoblinger, men ingen til meget svag dækning, fordi sendestyrken blev automatisk skruet ned efterhånden som belastningen steg - netop for at mindske belastningen. Og sendestyrken blev da også forringet i en sådan grad, at flere ikke engang havde dækning. Nu har vi samme opsætning, men sendestyrken er manuelt sat til 100% med højere strømforbrug og varmeudvikling til følge.

- Henrik Stougaard - 2014-05-06 16:02 CEST