Bredbåndspuljen: YouSee skal udrulle fiber til 2.000 hjem

Der er godt nyt til 40 af de lokale sammenslutninger, der i september søgte om midler fra statens bredbåndspulje.

Således har Energistyrelsen i dag offentliggjort, at 40 projekter bliver tildelt midler fra bredbåndspuljen, der tilgodeser husstande med adgang til dårligt bredbånd. YouSee skal stå for bedre bredbånd til 19 projekter, der dækker cirka 2.000 husstande.

- Vi er glade for, at vi nu kan hjælpe godt 2.000 hjem med at få bedre bredbånd. De lokale drivkræfter bag projekterne har lagt et stort arbejde i at udarbejde deres ansøgninger, og derfor er det selvfølgelig glædeligt, at arbejdet nu bærer frugt for dem, fortæller vicedirektør Eva Birgitte Bisgaard fra YouSee.

Forud for dagens offentliggørelse havde i alt 72 projekter fra hele landet ansøgt om midler fra bredbåndspuljen. Heraf var YouSee valgt som bredbåndsleverandør i 36 af ansøgningerne.

100 mio. i puljen
Det er andet år i træk, at bredbåndspuljen udlodder midler til ansøgere, der ønsker bedre bredbånd til deres lokalområde. Sidste år lød puljen på 80 mio. kr., mens der i år har været 100 mio. kr.

- Vi ønsker at tage ansvar for digitaliseringen af Danmark, og derfor byder vi selvfølgelig også ind, når der er etableret en bredbåndspulje, ligesom vi også fortsætter med at opgradere og udbygge bredbåndsnet i hele Danmark, siger Eva Birgitte Bisgaard.

YouSee har selv lanceret modellen YouSees Landdistriktsinitiativ, hvor husstande kan gå sammen og ansøge om bedre bredbånd i deres lokalområde.

- Det er et initiativ, der giver landdistrikter bedre bredbånd på helt kommercielle vilkår, og som allerede nu har givet mange steder i landet bedre bredbånd, siger hun.

Senest har YouSees Landdistriktsinitiativ givet bedre bredbånd til landsbyen Skiveren i Vendsyssel og til Nab på Fyn.

• bredbånd
  • yousee
  • ledelse og talsmænd

TDC Group forbinder danskerne og har en klar ambition om at gøre det enklere og bedre for kunderne at få adgang til digitale tjenester og indhold. Virksomheden er Danmarks foretrukne udbyder af kommunikations- og underholdningstjenester i hjemmet og på farten. YouSee, Telmore, Fullrate, Plenti og Blockbuster giver danskerne hurtig og let adgang til massevis af musik, film og tv på alle platforme når som helst og hvor som helst. TDC Erhverv skaber fremtidens vækst i såvel store som små danske virksomheder gennem digitale og enkle løsninger. I Norge leverer TDC Group mobil, tv og bredbånd til norske hjem via selskabet Get, der er Norges hurtigst voksende bredbåndsudbyder.