Danskernes brug af internet er 100-doblet på ni år

1.000.000.000.000 eller tusind milliarder bit i sekundet. Danskernes brug af tv, streaming og internet generelt stiger voldsomt i disse år. Så voldsomt, at den samlede trafik i TDC’s netværk for første gang nogensinde netop har rundet en trafik på 1.000.000.000.000 bit i sekundet. I fagsprog kaldes det 1 Tera Bit i sekundet, hvilket svarer til ikke mindre end en 100-dobling på bare ni år.

”Nye digitale løsninger stiller stadigt større krav til netværket. Derfor er det TDC’s opgave hele tiden at være på forkant med danskernes forbrug af de digitale muligheder. Vi skal sikre, at der konstant er kapacitet nok til at opfylde kundernes behov for datatrafik. Derfor investerer TDC hvert eneste år flere milliarder kroner i at udbygge og forbedre vores netværk,” fortæller koncerndirektør i TDC Operations, Martin Lippert.

100 reolmeter bøger i sekundet
En datamængde på en Tera Bit i sekundet svarer til, at indholdet af alle de bøger, der kan stå på en 100 meter lang reol, farer igennem TDC’s IP-net hvert sekund. Det astronomiske antal bit i sekundet blev nået tirsdag i sidste uge klokken 20.50, hvilket er lidt tidligere, end TDC ellers havde ventet.

”Vi har været klar over, at milepælen på 1 Tera Bit i sekundet var nær. Men før sommerferien var vores forventning egentlig, at vi først ville runde den magiske grænse en gang i løbet af efteråret, fortæller Martin Lippert.

Nye digitale muligheder
TDC’s IP-net transporterer alle mulige former for data; både billeder, lyd, tale, tv og meget andet. Når mængden af bit i sekundet hele tiden stiger, er det et udtryk for, at vi danskere bruger mere og mere data i form af fx fildeling eller datatunge sider som YouTube, Picassa og lignende. Men det afspejler også danskernes øgede brug af tv-produkter som TDC’s HomeTrio. Og det er netop digitale tv-løsninger, der sammen med streamingtjenester har størst betydning for den kraftige trafikvækst.

Trafikken i TDC’s net er størst udenfor almindelig arbejdstid i tidsrummet mellem kl. 20 og 22 om aftenen alle ugens syv dage. Det er altså den private brug af nettet, der står for den største trafikmængde på grund af bl.a. nye tv-muligheder og datatung streaming.

At trafikken i nettet udvikler sig med en kolossal hastighed kan illustreres ved at bruge sammenligningen med bøgerne og reolen igen: I 2003 svarede trafikken i TDC’s net til, at indholdet af bøger på 1 hyldemeter passerede gennem nettet hvert sekund. Nu er det tal så blevet 100-doblet.

TDC kan med over 280.000 km fiber-, kobber- og coaxkabler forsyne samtlige danske husstande med telefoni og internet. Sammen med Danmarks mest stabile mobilnet på tværs af både 2G-, 3G- og 4G-teknologierne tilbyder TDC mobildækning til ca. 99 pct. af Danmark. TDC forbinder Danmark