TDC advarer mod fupmail

Kunder hos TDC risikerer i disse dage at blive ofre for en fupmail – en såkaldt phishingmail. Mailen stammer på ingen måde fra TDC.

Under påskud af, at TDC er ved at opgradere sikkerheden på TDC Webmail, opfordrer afsenderen til, at TDC’s kunder sender en svarmail med kundens brugernavn og adgangskode for ikke at få slettet sin mailkonto.

TDC opfordrer alle kunder, der modtager denne mail, til omgående at slette den uden på nogen måde at svare på den.

TDC’s umiddelbare vurdering er, at svindlerne bag mailen vil forsøge at overtage modtagerens mailkonto. Sker det, kan mailkontoen bruges til kriminelle aktiviteter.

”Vi oplever desværre, at der med jævne mellemrum sendes den slags mails rundt, hvor vores kunder opfordres til at udlevere oplysninger, der kan misbruges. Vi kan ikke advare nok imod, at TDC’s kunder på nogen måde svare på sådanne mails,” lyder opfordringen fra Lars Højberg, der er teknisk sikkerhedschef i TDC.

Har man svaret på mailen og udleveret de ønskede oplysninger, skal man omgående kontakte TDC Kundeservice. Telefon 80 80 80 10.

Lars Højbergs 5 gode råd om phishing:

• Forhold dig kritisk til de mails, som spørger efter følsomme oplysninger som kreditkortoplysninger eller brugernavn/password

• Lad være med at aflevere følsomme informationer som kreditkortoplysninger eller brugernavn/password i en mail

• Hvis du i en mail bliver bedt om at aflevere følsomme oplysninger på en web-side, så skriv firmaets internet-adresse, som du allerede kender den, på adresselinjen i browseren i stedet for at følge et link i mailen

• Hvis du er i tvivl om ægtheden af en mail eller en hjemmeside, så kontakt det ”rigtige” firma

• Når du på en webside afleverer følsomme oplysninger, så vær sikker på, at du er på en krypteret forbindelse. Det kan man ofte se ved, at adressen indledes med ”https” og ikke bare ”http”, og at der er en hængelås i statusfeltet nederst på siden

TDC’s spamfilter fanger også phishing-mails. Cirka én ud af 300 mails, der sendes på nettet, vurderes at være en phishing-mail. Undersøgelser viser, at mange flere brugere reagerer på en phishing mail end en spammail.

Pressekontakt

TDC's pressesekretariat er åbent alle hverdage i tidsrummet 08.00 til 16.30. Du kan dog altid kontakte os døgnet rundt på 70 20 35 10.

Du er naturligvis også velkommen til at kontakte en af os direkte.

Pressesekretariatet kan ikke besvare kundehenvendelser.
Der henvises i stedet til 80 80 80 80.

TDC A/S
TDC Presse