TDC fastholder forventninger og ændrer i topledelsen

TDC øgede sin omsætning med 0,5 pct. til 13,2 mia. kr. i første halvår 2012 sammenlignet med første halvår 2011. EBITDA før pensionsindtægter faldt i samme periode med 0,7 pct. til 5,1 mia. kr., hvilket svarer til forventningerne. Det fremgår af resultatet for årets første seks måneder, som blev offentliggjort i dag.

”Trods en fortsat udfordrende markedssituation formår vi at nå et tilfredsstillende resultat. Blandt andet oplevede vi i første halvår af 2012 den største kundevækst på bredbåndsmarkedet i mange år. Derudover vil jeg fremhæve den nordiske forretning, der drevet af TDC Sverige og TDC Hosting viser tocifrede vækstrater i første halvår 2012,” siger Carsten Dilling, adm. direktør og koncernchef hos TDC.

Regnskabet viser bedring på mobilområdet, hvor koncernen i andet kvartal har tiltrukket 43.000 nye abonnenter. Hermed er abonnementsbasen, trods en planlagt oprensning af abonnenter med ingen eller meget lav indtjening, blevet netto 23.000 højere i 2. kvartal. Omsætningen pr. privatkunde er desuden stabiliseret efter nogle kvartaler med nedadgående pres.

Carsten Dilling fremhæver også resultaterne i YouSee:

”YouSee leverer tocifret EBITDA-vækst og fastholder sin meget stærke position. I et mættet marked har de f.eks. øget antallet af bredbåndskunder med 19.000 sammenlignet med samme tidspunkt sidste år.”

Sammen med TDC Privat bidrog YouSee til fortsat fremgang på tv-området. Totalt oplever koncernen en fremgang på 72.000 tv-kunder sammenlignet med samme tidspunkt sidste år.

I forbindelse med regnskabet melder TDC desuden om en række ændringer i koncernledelsen:

• Anders Jensen, koncerndirektør for TDC Privat, udnævnes til Group Chief Marketing Officer (CMO) og vil fremover have det overordnede ansvar for samspillet mellem koncernens forskellige brands

• Martin Lippert, der hidtil har haft posten som koncerndirektør for TDC Erhverv, udnævnes til Group Chief Operating Officer (COO) og koncerndirektør for TDC Operations. Som Carsten Dilling tidligere har haft i TDC Operations, får Martin Lippert hermed ansvaret for TDC’s tværgående forandringsinitiativer, som blandt andet handler om fortsat at styrke de kundevendte processer

• Eva Berneke skifter fra TDC Wholesale og udnævnes til koncerndirek-tør for TDC Erhverv

• Jens Munch-Hansen, der hidtil har haft ansvaret for TDC’s nordiske forretning, bliver fremover koncerndirektør for både TDC Wholesale og TDC Nordic

• For at styrke det samlede arbejde med koncernens interessenter samles afdelingerne People & Culture og Stakeholder Relations under koncerndirektør Miriam Igelsø Hvidt. Inger Ørum Kirk, der hidtil har været koncerndirektør for People & Culture, har i den forbindelse valgt at fratræde sin stilling

• Koncernledelsen vil derudover fortsat bestå af koncernfinansdirektør Pernille Erenbjerg og koncerndirektør for YouSee, Niels Breining

”I forlængelse af min tiltræden som koncernchef har jeg ønsket en fokusering i topledelsen. Det hold, der nu er sat, udgør kontinuitet og har styrken til at sikre, at TDC også fremover vil skabe solide resultater til gavn for vores kunder og aktionærer,” siger Carsten Dilling.

TDC bekræfter forventningen til hele året: Omsætning i niveauet 26-26,5 mia. kr., og EBITDA før pensionsindtægter mellem 10,3 og 10,5 mia. kr. Som tidligere meddelt vil TDC’s aktionærer den 14. august modtage 2,3 kr. pr. aktie svarende til halvdelen af det forventede udbytte i 2012 på 4,6 kroner pr. aktie.

• Økonomi, finans

• regnskab
  • koncernledelse
  • koncerndirektør