TDC Group sætter gigafart på mobilnettet

Datatrafikken i mobilnettet fordobles hvert år. Danskerne er datasultne og vil i fremtiden kræve endnu højere hastigheder. Derfor arbejder TDC Group dagligt for at være på forkant med udviklingen og introducerer løbende den nyeste teknologi til gavn for vores kunder. Senest har TDC Group nu fremtidssikret hastigheden og kapaciteten i mobilnettet med lanceringen af 1 gigabit per sekund (1 Gbit/s) på mobilnettet. Dermed sparker TDC Group for alvor døren ind til fremtidens lynhurtige mobilnet, kaldet 5G, og baner vejen for virtual reality og 360-grader realtime video til danskerne.

TDC Group har brudt 1 Gbit/s-muren i det levende laboratorium på Københavns Hovedbanegård, hvor teleselskabet i samarbejde med en række aktører har åbnet døren til fremtiden. I løbet af 2017 vil denne zone blive udvidet til områderne omkring Tivoli og andre centrale steder i indre by København. I juni 2016 testede TDC Group for første gang teknologien. Nu har TDC Group formået at bruge teknologien i mobilnettet og demonstreret, at teknologien kan bruges af kunderne. Koncerndirektør i TDC Group, Peter Trier Schleidt udtaler:

 - TDC Group tilbyder Danmarks klart bedste mobilnet, og nu gør vi det endnu bedre. TDC Group tager et kæmpe skridt mod næste generations mobilnet, kaldet 5G, ved at demonstrere hastigheder på over 1 Gbit/s i mobilnettet.
Hastigheden på og over 1 Gbit/s er opnået ved brug af flere frekvensbånd, en ny effektiv udnyttelse af radiosignalerne og anvendelse af flere samtidige antenner. Teknologien er i sin spæde start, og målingerne er derfor sket med en speciel testmobil. TDC Group forventer, at producenterne af smartphones, tablet og andre enheder vil komme på markedet med enheder, der kan håndtere disse hastigheder i løbet af 2017. Koncerndirektør i TDC Operations, Peter Trier Schleidt, forklarer:

 - Det er fremtidens mobilnet, vi åbner op for. Hastigheden er dobbelt så høj som den, selv de nyeste, mest moderne mobiltelefoner og tablets kan trække i dag. Vi lover danskerne de bedste forbindelser – med over 1 Gbit/s i mobilnettet udbygger vi forsat Danmarks bedste mobilnet til gavn for vores kunder.

TDC Group dækker som den eneste operatør allerede 99 procent af den danske befolkning med det lynhurtige 4G net. Det er sket i tæt samarbejde med den verdensomspændende teknologivirksomhed Huawei.

TDC Groups mobilnet bruges af YouSee, TDC Erhverv, Fullrate og Telmore. Se mere om Danmarks bedste mobilnet i Teknologisk Instituts rapport over mobildækningen i Danmark på www.tdc.dk/mobilnet.

For flere oplysninger kontakt venligst TDC Group Communications på 70 20 35 10.

TDC Group forbinder danskerne og har en klar ambition om at gøre det enklere og bedre for kunderne at få adgang til digitale tjenester og indhold. Virksomheden er Danmarks foretrukne udbyder af kommunikations- og underholdningstjenester i hjemmet og på farten. YouSee, Telmore, Fullrate og Blockbuster giver danskerne hurtig og let adgang til massevis af musik, film og tv på alle platforme når som helst og hvor som helst. TDC Erhverv skaber fremtidens vækst i såvel store som små danske virksomheder gennem digitale og enkle løsninger. I Norge leverer TDC Group mobil, tv og bredbånd til norske hjem via selskabet Get, der er Norges hurtigst voksende bredbåndsudbyder.