TDC vinder stor aftale med Sveriges skattevæsen

De 10.000 ansatte i det svenske skattevæsen, Skatteverket, skal fremover holde møder via videokonferencer leveret af TDC. Løsningen kan nedbringe både rejseudgifter og unødig rejsetid hos den svenske myndighed.

Skatteverket og TDC har indgået en fem-årig aftale, som indebærer, at TDC skal stå for videokonferencerne i den svenske skattemyndigheds mere end 400 mødelokaler.  Samtidig integrerer TDC alle medarbejdernes computere i en løsning, så en ansat kan deltage i møderne fra deres egen maskine.

”Aftalen med Skatteverket er en af de største af sin slags i Sverige, og det bekræfter den positive tendens, som vi oplever på det svenske marked,” siger koncerndirektør Jens Munch-Hansen fra TDC Nordic.

I 2011 steg TDC’s omsætning på det svenske marked med 16,1 procent til 2,4 milliarder kroner, og det gør Sverige til TDC’s største marked uden for Danmark.

”Videokonferencer kan være med til at effektivisere en organisation, fordi det både sparer rejseudgifter og ikke mindst kostbar tid for medarbejderne, og det er de fordele, som Skatteverket kan opnå med løsningen,” fortæller Jens Munch-Hansen.

Løsningen, som Skatteverket har valgt, er tjenestebaseret. Dermed sparer de svenske myndigheder for at investere i ny hardware. I stedet lejer det svenske skattevæsen sig ind på systemerne, hvor TDC står for drift samt opgradering og support, ligesom TDC også står for at integrere flere tusinde medarbejderes computere i løsningen. TDC har derfor ansvaret for den samlede løsning af al videokommunikationen, der er bundet sammen i produktet TDC Nordic Video.

”Det letter en lang række arbejdsgange hos vores kunder, at vi står for hele løsningen, idet de slipper for kontakt til flere leverandører, og det giver os en mulighed for at sikre den mest stabile og driftsikre løsning, når vi har kontrol over hele systemet,” siger Jens Munch-Hansen.

TDC har som det eneste teleselskab i Norden et fibernet, der dækker alle de fire nordiske lande Danmark, Finland, Norge og Sverige.  Det er et såkaldt IP-VPN-netværk, som giver kunder et lukket og derfor sikkert kredsløb mellem deres computere.

Fakta
Hardwaren i løsningen leveres af Polycom, og det bliver integreret i Microsofts Lync-miljø. Det er en avanceret version af det kendte messaging-program Messenger, hvor brugere blandt andet kan skrive med hinanden og gennemføre webcam-samtaler.

TDC Sverige har 750 medarbejdere og omsatte i 2011 for 2,44 milliarder kroner på erhvervsmarkedet. Det svenske TDC-selskab er en del af TDC Nordic, der omfatter erhvervsmarkederne i Sverige, Norge og Finland samt TDC Hosting, der går på tværs af landegrænserne.

Skatteverket har cirka 10.000 ansatte i Sverige fordelt over mere end 100 kontorer. Der kan være store afstande mellem de svenske kontorer, da Sverige med et areal på 450.000 km2cirka 10 gange så stort Danmark.