Vi lagde mobilen væk under julemiddagen

Vi danskere er vilde med vores mobiltelefoner, men under julemiddagen lod vi mobilen blive i lommen, viser tal fra TDC Group.

Da vi samlede familien til årets julemiddag, sænkede julefreden sig ikke blot omkring bordet, men også over mobilnetværket. Tal fra TDC Group viser nemlig, at dataforbruget på mobilnetværket faldt markant mellem kl. 17 og 22, da det var tid til juleand og en tur rundt om juletræet.

”Danskerne er et digitalt folkefærd. Næsten alle danskere er på nettet dagligt og mere end 3 mio. bruger de sociale medier. Selvom vores dataforbrug stiger og stiger, prioriterede vi juleaften tiden med familien og samtalen rundt om bordet. Andre dage ser vi kun et lille dyk omkring aftensmad, men juleaften lagde vi mobilen væk for at koncentrere os om samværet og kigge vores familie i øjnene,” siger Jens Aaløse, koncerndirektør i TDC Group.

Juleaftensdag var vi rimeligt rolige på mobilen fra morgenstunden, men hen på eftermiddagen steg dataforbruget. Midt på eftermiddagen var det tidspunkt på juleaftensdag, hvor vi brugte mest data på vores mobiltelefon. Sidst på aftenen fandt vi mobilen frem igen.

”Om eftermiddagen sender mange julehilsner til familie og venner, og der bliver også set en del Disneys Juleshow rundt om i stuerne. Ventetiden inden den store aften er svær at holde ud for de små, så mange af dem brugte tiden til at spille eller streame underholdning,” siger Jens Aaløse og fortsætter:

”Juleaften sluttede ikke, da vi havde pakket den sidste gave op. Ud over takkehilsner til familie og venner, var der en del af os, der lige skulle tjekke, hvordan aftenen tog sig ud på Facebook og Instagram eller se et enkelt afsnit af vores yndlingsserie, inden vi helt lukkede og slukkede for julelysene.”

De digitale danskere

• Ni ud af ti danskere over 15 år bruger nettet hver dag
  • Syv ud af ti bruger sociale medier – og hele 97 i aldersgruppen 15-18 år
  • Fra november 2015 til november 2016 steg dataforbruget på TDC Groups mobilnetværk med næsten 200 pct.

Kilde: Danmarks Statistik og TDC Group.

For flere oplysninger kontakt venligst TDC Group Communications på 70 20 35 10.

• Data, Telekommunikation, IT

• koncerndirektør
  • jul
  • mobil

TDC Group forbinder danskerne og har en klar ambition om at gøre det enklere og bedre for kunderne at få adgang til digitale tjenester og indhold. Virksomheden er Danmarks foretrukne udbyder af kommunikations- og underholdningstjenester i hjemmet og på farten. YouSee, Telmore, Fullrate og Blockbuster giver danskerne hurtig og let adgang til massevis af musik, film og tv på alle platforme når som helst og hvor som helst. TDC Erhverv skaber fremtidens vækst i såvel store som små danske virksomheder gennem digitale og enkle løsninger. I Norge leverer TDC Group mobil, tv og bredbånd til norske hjem via selskabet Get, der er Norges hurtigst voksende bredbåndsudbyder.