​Trængsel i Trekantområdet var på Transportudvalgets dagsorden

Trekantområdet Danmarks formand og næstformand har i dag været på Christiansborg for at drøfte den stigende trængsel i Danmarks vigtigste vejkryds med Transportudvalget. Og formand Jens Ejner Christensen vurderer, at politikerne var lydhøre overfor de medbragte løsningsforslag.

Motorvejene E45 og E20 krydser hinanden midt i Trekantområdet. Her passerer 70 procent af al trafik til det sydIige udland og 70 procent af al trafik mellem det østlige og vestlige Danmark. Det gør det til landets vigtigste vejkryds.

Men de seneste års stigende trafik har betydet, at der allerede i dag er betydelige trængselsproblemer – problemer, der vil vokse betydeligt de kommende 10 år og true trafikken mellem landsdelene og samhandlen med udlandet, hvis der ikke gøres noget.

Derfor havde formanden og næstformanden for Trekantområdet Danmark, Jens Ejner Christensen, borgmester i Vejle, og Johannes Lundsfryd Jensen, borgmester i Middelfart, i dag foretræde for Folketingets transportudvalg. Med sig havde de et løsningsforslag, som kræver, at Folketinget allerede på næste års Finanslov afsætter penge til at afhjælpe den stigende trængsel i Trekantområdet. Samtidig bør der også tages højde for problemerne i den kommende langsigtede infrastruktur-investeringsplan.

- Trekantområdet er et af Danmarks stærkeste vækstcentre. En stor del af industrieksporten produceres af virksomheder i området. Både virksomheder og medarbejdere er dybt afhængige af, at varer og medarbejdere kan komme frem og tilbage. Derfor er der behov for hurtigt at udvide kapaciteten for trafikken i Trekantområdet, siger næstformand Johannes Lundsfryd Jensen.

Jens Ejner Christensen er positiv efter dagens møde i Transportudvalget.

- Jeg fornemmede klart, at politikerne anerkendte situationens alvor, og at de derfor også er lydhøre overfor at finde pengene til, at vi kan få løst problemerne. Trekantområdet er et vigtigt trafikalt knudepunkt for borgere og virksomheder i hele Danmark, og derfor vil det også gavne hele landet, at trafikken i området glider, siger han.

Løsningsforslaget, som de to borgmestre havde med til Transportudvalget, indeholder 4 projekter, der er nødvendige at få gennemført de kommende år for at fremtidssikre Danmarks vigtigste vejkryds. De fire projekter er:

1. Udvidelse af E20/E45 rundt om Kolding
    Allerede i dag er der kritisk trængsel på strækningen.
  2. Midtjysk Motorvej fra Hobro til Haderslev inkl. Tværforbindelse
    Trafikken på E45 på Vejlefjord steget markant hurtigere end forudsagt for få år siden, og det er nu realistisk, at niveauet for kritisk trængsel nås i løbet af 1-2 år. Det vil en midtjysk motorvej afhjælpe.
  3. Udvidelse af E45 mellem Vejle og Skanderborg
    Der forventes kritisk trængsel på strækningen senest i 2028.
  4. Parallelforbindelse over Lillebælt
    Nye beregninger fra Vejdirektoratet viser, at der senest i 2030 vil være kritisk trængsel på Lillebælt

• Transport

Jens Ejner Christensen