Trekantområdet har landets bedste erhvervsklima

Igen i år er Trekantområdet den danske storbyregion med det bedste erhvervsklima. Det viser den netop offentliggjorte erhvervsklimaundersøgelse, som Dansk Industri har lavet på baggrund af svar fra 7600 virksomheder.

De danske virksomheder har aldrig har været mere tilfredse med de forhold og den service, kommunerne tilbyder dem. To ud af tre virksomheder i DIs erhvervsklimaundersøgelse siger, at de er tilfredse eller meget tilfredse med erhvervsvenligheden.

I Trekantområdet er tilfredsheden større end gennemsnittet. Faktisk udgør de syv kommuner den storbyregion, der klarer sig allerbedst. Helt i lighed med sidste år.

Og ser man på landets 9 business regions er Trekantområdet samlet set på en delt førsteplads med 3 kommuner i top 10. Og de resterende klart i den bedste halvdel. Både Billund, Haderslev og Fredericia er klatret pænt op ad ranglisten siden sidste år. Især Fredericia har de seneste år taget et par store tigerspring fra en 78. plads i 2014 til en 30. plads i år.

"Trekantområdet har de seneste år været med helt fremme i de forskellige erhvervsklimaundersøgelser, og også i år formår vi at holde topplaceringen. Det er vi rigtig stolte af. Samarbejdet mellem vores syv kommuner har jo netop fokus på at styrke og fremtidssikre vores position som Vestdanmarks vigtigste vækstcenter og som Danmarks produktionscentrum. Og det kan vi kun ved til stadighed at arbejde for at skabe de bedst mulige rammer til vores mange dygtige virksomheder – i tæt samarbejde med erhvervslivet", siger Jørn Pedersen, borgmester i Kolding og formand for Trekantområdet Danmark.

Ligesom i de tidligere år er virksomhederne i årets undersøgelse blevet spurgt, hvad kommunen bør prioritere højest, hvis virksomhedernes vækstmuligheder skal styrkes. Her peger næsten hver anden virksomhed på infrastruktur og transport, mens mere end hver tredje virksomheder mener, at der skal gøres mere for at styrke virksomhedernes muligheder for at skaffe de rigtige medarbejdere.

Trekantområdet har netop fokus på infrastruktur og tiltrækning af arbejdskraft. Blandt flere andre initiativer, gør de syv kommuner gør en fælles indsats for at tiltrække arbejdskraft samt at styrke de produktionsrettede uddannelser og søgningen hertil, ligesom de 7 jobcentre alle fungerer som én indgang for virksomhederne til arbejdsmarkedet i hele området.

Dansk Industri har lavet analysen af erhvervsklimaet i de danske kommuner hvert år siden 2010. Resultaterne er i år baseret på 7600 besvarelser fra danske virksomheder inden for Dansk Industris brancher. Virksomhederne har vurderet kommunernes overordnede erhvervsvenlighed, de kommunale rammevilkår og andre helt specifikke erhvervsvilkår som f.eks. skattetryk, kommunal sagsbehandling, arbejdskraft, infrastruktur og image.

Placering for Trekantområdets kommuner (2016 i parentes)

Middelfart 7 (5)
Billund 4 (7)