En af idrættens innovatører

Idrættens Innovatører

24.11.2015

Af Martin Hedal fra Idrættens Analyseinstitutgå til artiklen her >

Appen Trusted Sport introducerer anmeldelser og ratings i motionsløb. Mobilen er central platform på et marked i hastig udvikling.

Man kan vælge hotel, taxatur og restaurant ud fra brugeranmeldelser på nettet og mobilen, mens valg af motionsløb hidtil har været mere tilfældigt. Det har iværksættervirksomheden Trusted Sport sat sig for at ændre med en app, der blev lanceret i september 2015, og som indtil videre er den eneste på verdensplan.

Via appen kan man i første omgang læse brugeranmeldelser, give løbet ratings og finde kommende løb, men flere funktioner er på vej i de næste versioner, lover stifteren af Trusted Sport Kristian Midtgaard:

"Hele formålet er, at det bliver sjovere og nemmere at være motionsløber. Vi tror på en brugergenereret platform for alle lige fra ultraløberen til nybegynderen. Vi ser Trusted Sport som løbernes udgave af TripAdvisor og vil parre den enkelte løber med den løbeoplevelse, som matcher ham eller hende."

Verificering af al sport
Trusted Sport har været i gang med udviklingen siden efteråret 2014, og visionen har været klar fra begyndelsen:

"Målet er, at Trusted Sport, som navnet indikerer, bliver en tjeneste til verificering af al sport i hele verden. Første skridt er løb inden for Danmarks grænser. Løb er blevet en helårsaktivitet, mere end 1,3 millioner danskere løber, der er et enormt udbud af løb, og det kan være svært at finde lige det løb, som matcher ens ønsker og behov," siger Kristian Midtgaard.

Udfordringerne i motionsløb ser han blandt andet hos arrangørerne, der skal lægge deres information ud på adskillige motionskalendere, som det er lige nu.

"Vi vil gerne være default platform, så arrangørerne kun skal lægge data ind ét sted. Til gengæld vil vi åbne op for data til alle, så man kan trække på de informationer, som andre skal have adgang til. En bruger vil kun forholde sig til ét system, og alt det bagved er han ligeglad med," fortæller Kristian Midtgaard, som kan berette om forskellige reaktioner på introduktionen af Trusted Sport blandt løbsarrangører:

"Nogle arrangører tager paraderne op og frygter, vi kommer og tager noget. Andre arrangører jubler og synes, at det er fedt. Hvad kan vi gøre for at være med til at sprede budskabet, siger de."

Udvikling går stærkt
Trusted Sport har mere end 400 løb i appen, og over 900 løbere er aktive brugere. Blandt de mest aktive brugere er deltagere ved de såkaldte OCR-løb (forhindringsløb).

Udviklingen på mobilmarkedet gør mobilen til den naturlige platform at fokusere på, men det er samtidig et udfordrende marked at være på, forklarer Kristian Midtgaard:

"Udviklingen går så stærkt, og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det, vi lige nu tror skaber værdi om tre år, er forældet om tre år."

For at følge med den teknologiske udvikling og brugernes behov vil Trusted Sport for eksempel fokusere endnu mere på video og fotos, som allerede i dag er et centralt element i større motionsløb.

Mere info

Artiklen om Trusted Sport er en del af Idan Forum-projektet ’Idrættens Innovatører’, der identificerer, analyserer og formidler historier om aktører, som nytænker idrætten.

Læs mere om projektet.

Besøg Trusted Sport på trustedsport.com