Kronprinsparret hædrer børn af misbrugere

Kronprinsparrets Sociale Pris 2014 blev her til aften overrakt til organisationen TUBA, der hjælper børn af misbrugere.

Alex Klemensen klappede ekstra højt i Musikkens Hus i Aalborg. Han var, sammen med den landsdækkende organisation TUBA, inviteret til overrækkelsen af den fornemme pris fra Kronprinseparret for sit banebrydende sociale arbejde med børn af misbrugere.

Alex har gået i terapi i TUBA i flere år for at bearbejde vilkårene under hans opvækst.

’Da jeg første gang kom til TUBA, var det som at komme hjem. Jeg behøvede ikke at forklare mig. De andre unge der sad i rummet sammen med mig, forstod min situation og vi havde alle en fællesnævner. Jeg behøvede endelig ikke at gå og lade som om, at alting var okay’ fortæller Alex.

Hvorfor det lige er TUBA, der modtog den fornemme pris, begrundede Kronprinsparret således:

'TUBA tildeles Den Sociale Pris, fordi organisationen gennem 17 år har ydet en ekstraordinær indsats for disse unge. TUBA arbejder desuden aktivt med at skabe opmærksomhed om problemet og synliggøre, hvad det har af konsekvenser. TUBAs indsats for at bryde det tabu, som det er, at vokse op i en alkoholramt familie er i særdeleshed prisværdigt' lød det fra Mary ved overrækkelsen.

Kronprinseparret bryder tabu

’I TUBA lytter vi til, at de unge fortæller deres historie – måske for allerførste gang. Deres problemer og opvækst er enormt tabuiseret. At selveste Kronprinseparret retter projektørlyset mod børn af misbrugere er med til at bryde tabuet for mange flere børn og unge. Det er vi meget taknemmelige for på børnenes vegne,’ fortæller Henrik Appel, der er landsleder i TUBA.

Alex er en af de mange børn, der ikke talte med nogen om problemerne derhjemme. Han ville ikke fortælle sin historie, fordi han var bange for, at han ville blive fjernet hjemmefra.

'Det er jo ikke den der drikker, der bliver fjernet. Det er jo barnet. Og det ville jeg jo ikke,' forklarer Alex.

Den fornemme anerkendelse på 500.000 kr. vil blandt andet blive brugt til TUBAs skoletjeneste, så færre børn af misbrugere skal gå bag en poleret facade, men i stedet møde kompetente lærere og fagpersoner, der kan se, lytte og tale med børnene og hjælpe dem videre.

Landsleder Henrik Appel modtog prisen sammen med Alex Krath Klemensen, der er vokset op med en misbrugende mor. I salen sad flere unge fra TUBA.

Kronprinsparrets Sociale Pris blev indstiftet af Bikubenfonden i 2004 i anledning af D.K.H. Kronprins Frederik og Kronprinsesse Marys bryllup.

Foto: Jakob Boserup/ Bikubenfonden

FAKTA:

39 % af de børn, der kommer i TUBA, har ikke talt med nogen overhovedet i barndommen

2 % af de børn, der kommer i TUBA, har talt med de offentlige myndigheder

6 % af de børn, er kommer i TUBA, har talt med en lærer eller pædagog i barndommen

TUBA hjælper omkring 4000 børn og unge om året via terapi, kurser og onlinerådgivning.

TUBA tilbyder hjælp til unge mellem 14 og 35 år, der er vokset op i hjem med alkoholmisbrug. Hvert år hjælper TUBA 4000 unge via terapi, onlinerådgivning, undervisning og kurser.