Unge fra familier med misbrug får hjælp på Ærø

Det har store konsekvenser at vokse op i en familie med alkohol- eller stofmisbrug. Og konsekvenserne bliver ikke mindre af, at man bor langt fra de store byer, hvor de fleste tilbud om hjælp findes. Men nu får unge fra hjem med misbrug på Ærø mulighed for at få hjælp. Her åbner nemlig en afdeling af TUBA, der tilbyder terapi og rådgivning til unge mellem 14 og 35 år, der er vokset op med alkohol- eller stofmisbrug i familien.

“Det er en hjertesag for mig, at vi hjælper unge, der vokser op i familier med misbrugsproblemer. Det kan have meget store konsekvenser, hvis man som pårørende ikke får den rette støtte, og derfor er det rigtig godt, at vi har TUBA, som med sine mange afdelinger rundt omkring i landet hjælper tusindvis unge hvert eneste år,” siger børne- og socialminister Mai Mercado, der deltager i den officielle åbning af afdelingen i Marstal den 5. marts klokken 13.30.

På rådhuset i Ærø Kommune hilser de også den nye TUBA-afdeling velkommen.

"Vi må erkende, at vi har problemer med alkoholisme på Ærø, og det er vi forpligtet til at gøre noget ved som kommune. Derfor er vi glade for, at der nu kommer endnu et tilbud, der kan afhjælpe konsekvenserne af de problemer," siger Ærøs borgmester, Ole Wej Petersen (A).

Og behovet for hjælp er tydeligt. Allerede inden afdelingen er åbnet, har TUBA fået flere henvendelser fra unge, der har brug for hjælp til at håndtere konsekvenserne af deres forældres afhængighed.

“Det er en af TUBAs kerneværdier at møde de unge der, hvor de er, også når de ikke bor tæt på en af landets store byer. Derfor er vi utroligt glade for, at vi med hjælp fra Bikubenfonden og Ærø Kommune får mulighed for at hjælpe unge fra familier med misbrug på Ærø,” siger TUBAs landsleder Henrik Appel.

Afdelingen på Ærø er blevet til i et samarbejde med Bikubenfonden, der støtter afdelingen økonomisk de første tre år.

Praktisk info om åbningsreception:

Tid: Mandag den 5. marts kl. 13.30-15.00

Sted: TUBA Ærø, Markgade 1, 5960 Marstal.

Der vil være taler fra: Børne- og socialminister Mai Mercado, Ærøs borgmester Ole Wej Petersen, formand for Kultur- og Socialudvalget i Ærø Kommune, Minna Henriksen, TUBAs bestyrelsesformand Jens Erik Rasmussen og TUBAs landsleder Henrik Appel. Desuden vil en ung, der har fået hjælp af TUBA, fortælle sin historie om at vokse op i en familie med misbrug.

Pressen er meget velkommen ved arrangementet. Ved interviewforespørgsler og andre spørgsmål, kontakt venligst kommunikationsansvarlig Sisse Tvegaard Andersen på 30 67 24 86.

• Ærø

TUBA står for Terapi og rådgivning til Unge, der er Børn af Alkohol- og stofmisbrugere.

TUBA har 28 afdelinger over hele landet og hjælper hvert år over 3000 unge mellem 14 og 35 år med at håndtere konsekvenserne af en barndom i en familie med misbrugsproblemer. Derudover afholder TUBA jævnligt undervisningsaftner, skoleoplæg og kurser for fagpersonale.

TUBA er en del af Blå Kors Danmark.