Frankfurt er altid en rejse værd, hvadenten interessen er en byfest, en festival eller en udstilling af international karakter.

Frankfurt for feinschmeckere i kultur og gastronomi

Frankfurt am Main er kendt for sine bog- og bilmesser og for sin skyline af højhuse med store banker, forsikringsselskaber og finanshuse. Så penge er der nok af i Frankfurt. Måske netop derfor er Frankfurt også en stor kulturby med nogle af landets bedste museer inden for kultur, historie og kunst.

Og så er det særlige ved Frankfurt, at man byder på nogle helt særlige specialiteter, som ingen ikke må snyde sig selv for at stifte bekendtskab med ved et besøg i byen. Det er ikke kun pølserne, vi tænker på.

I oktober tager Frankfurt hul på et storslået udstillings- og gastronomi-år, der fortsætter langt ind i 2020. Med kunstudstillinger, nyåbning af museer, mad- og vinfester - og specialiteter, der kan nippes til stort set hele året.

Vi slår ned på seks særlige begivenheder, som det er værd at sætte i kalenderen.

Udstilling om mødet mellem Tyskland og Van Gogh

Maleren Van Gogh blev tidligt taget vel imod i Tyskland, og derfor bliver det virkelig stort, når Frankfurts mest berømte kunstmuseum Städel fra den 23. oktober viser særudstillingen 'Making Van Gogh - A German Love Story'.

"Det er Van Gogheling overalt", skrev fx kunst- og kulturkritiker Ferdinand Avenarius i det progressive kulturtidsskrift Der Kunstwart i 1910, da han skulle beskrive tyske kunstneres, især de yngres, fascination af maleren Van Gogh i begyndelsen af det 20. århundrede.

Så når Städel Museum viser værker af Van Gogh, fx nogle af hans berømte selvportrætter og Fiskerbåde på stranden ved Saintes Maries de la Mer, sker det i selskab med værker af nogle af de bedste tyske ekspressionister, herunder Ernst Ludwig Kirchner og Paula Modersohn-Becker.

Udstillingen bliver Städels største nogensinde - med 50 værker af Van Gogh og 70 af tyske kunstnere, heraf mange udlånt fra store museer rundt i verden. Udstillingen kan ses frem til 16. februar 2020.

Læs mere om udstillingen "Making Van Gogh - A German Love Story".

Efter Van Gogh kommer Rembrandt

Ikke blot begynder året 2020 med en stor kunstner på Städel Museum; det slutter med en anden stor kunstner. 9. december 2020 åbner en stor Rembrandt-udstilling, som bliver et must for alle kunstkendere og for dem, der gerne vil være det. Denne udstilling vises til 5. april 2021.

Nyt museum for Frankfurts jøder

Med genåbningen og udvidelsen af det jødiske museum i april 2020 viser Frankfurt den store betydning, som jøder gennem århundreder har haft på byens udvikling, bl.a. lagde de også kimen til Frankfurts status som et stort finanscentrum.

Museet har til huse i den rige Rotschild-families tidligere palæ ved floden Main. Bygningerne har gennemgået en total renovering og er udvidet med en nybygning, og den nye udstilling vil præsentere netop den indflydelse, som den jødiske befolkning havde på Frankfurt inden for kultur og økonomi, efter at jøder i begyndelsen af 1800-tallet frit kunne slå sig ned uden for den jødiske ghetto, de ellers havde været henvist til at bo i. En del af ghetto-området er udgravet og udgør en anden del af det jødiske museum i Frankfurt.

Læs mere om Frankfurts jødiske museum her.

I Frankfurt har grøn sovs og æblevin hver sin festival

En af sommerens mange festivaler er den hyggelige Grüne Soße Festival, i 2020 afholdes den mellem 9. og 16. maj.

Grüne Soße siges at have været digteren Goethes livret - han var født i Frankfurt - og i dag er specialiteten kult i byen. I løbet af festivalugen vælges hver aften dagens bedste Grüne Soße, og til slut kåres årets Grüne Soße-mester blandt byens bedste kokke.

Den traditionelle Grüne Soße fra Frankfurt er en kold sovs af creme fraiche med hakket persille, purløg, syre, hjulkrone, karse, kørvel og pimpernel, og den serveres gerne med kogte kartofler og halve hårdkogte æg. Hertil smager et glas kølig riesling fra Rheingau, vindistriktet vest for Frankfurt, godt.

Medmindre man vil drikke den lokale specialitet Apfelwein til.

Apfelwein eller Ebbelwei, som frankfurterne kalder deres nationaldrik, har også sin egen festival. Den falder i august, til næste år 14.-23. august.

Apfelweinfestival fejres på Roßmarkt i centrum og her mikses og eksperimenteres der med drinks og cocktails over temaet æbler.

Begge festivaler handler dog om meget andet end sovs og æbler, for de ledsages af et stort musik- og underholdningsprogram.

Størst af alle er Museumsuferfesten

Over tre dage i august fejrer Frankfurt sin største byfest, Museumsuferfest, der også er en af Europas største kultur- og kunstfestivaler. Til næste år er der Museumsuferfest 28.-30. august.

Museumsufer er bredden på begge sider af Main-floden, hvor langt de fleste af byens museer ligger samlet, og hovedaktørerne til byfesten er da også byens museer.

25 af dem holder døre og porte åbne og giver et gratis indblik til samlinger, laver rundvisninger og inviterer til særarrangementer.

På 16 scener rundt i byen er der musik og underholdning, og hele vejen langs Main-floden ligger en perlerække af boder med udstillinger, kunst og gastronomi.

Læs om Museumsuferfest her.