De heldige vindere bliver nogle af de første, der kan træde indenfor i Bauhaus Museum Dessau, der åbner 8. september. Foto: © Bauhaus Museum Dessau/Ginzales Hinz Zabala.

Deltagere til besøg i Bauhaus-byer søges

Tysk Turist Information inviterer arkitekturinteresserede på en rejse til de vigtigste Bauhaus-byer i Tyskland i september. For at være blandt de heldige skal man deltage i en konkurrence, som findes her.

Rejsen foregår i perioden 15.-18. september 2019, og alle udgifter til overnatning, transport og mad dækkes af Tysk Turist Information.

Turen går til de tre Bauhaus-byer WeimarDessau og Berlin, hvor skolen havde til huse fra 1919 til 1933. Efter bare 14 år måtte skolen lukke efter pres fra nazisterne, men bevægelsen satte gang i en blomstrende og ustoppelig kreativ udvikling, der frembragte resultater, som vi den dag i dag finder helt tidssvarende.

To nye Bauhaus-museer og en udvidelse

Skolen blev etableret i Weimar i 1919, flyttede til Dessau i 1925 og videre til Berlin i 1932.

I Weimar skal deltagerne besøge det nye Bauhaus-museum, der åbnede i april, men får også mulighed for at se nogle af de andre bygninger, som står tilbage fra Bauhaus-tidens første spændende år, bl.a. Bauhaus-universitetet og huset Haus am Horn, som blev bygget til en Bauhaus-udstilling, hvor de første eksempler på Bauhaus-arkitektur og -design blev vist frem.

Dessau, der også har fået nyt Bauhaus-museum, er næste stop på rejsen. Her er der mulighed for at besøge byens ikoniske Bauhaus-skole, tegnet af Walter Gropius, der grundlagde Bauhaus-bevægelsen. Dessau var i modsætning til klassiske Weimar en industriby, og Bauhaus-skolen har flere lighedstegn med en fabriksbygning. I det nye museum får deltagerne lejlighed for at se ting fra Bauhaus-samlingen, der ikke tidligere har været udstillet.

Turen ender i Berlin, hvor skolen kortvarigt nåede at etablere sig under ledelse af arkitekten Ludwig Mies van der Rohe, der dog måtte lukke skolen 1933. I Berlin kan man se flere store byggerier, som blev opført med inspiration fra Bauhaus, og der er planlagt besøg på Bauhaus-Archiv, der netop nu er ved at blive udvidet med en nybygning, tegnet af det tyske arkitektfirma Staab Architekten. Samtidig bliver det oprindelige Bauhaus Archiv renoveret.

På tur med andre Bauhaus-interesserede

Bauhaus-turen er en fælles nordisk rejse, og vinderne fra Danmark rejser sammen med vindere fra Sverige, Norge og Finland.

På rejsen er også fire kendte influencere, der har fokus på design og arkitektur: Kristo Vedenoja fra Finland, Melissa Hegge fra Norge, Tekla Severin fra Sverige og Mette Willert fra Danmark.

For yderligere information om Bauhaus-konkurrencen kontakt venligst Turistchef Bo Schou Lauridsen, tlf. +45 3343 6818, E-mail: Bo.Lauridsen@germany.travel.

Mere information om Bauhaus' jubilæumsår findes her.

Pressefotos: Flere pressefotos findes her.

Bauhaus Museum i Weimar. © Weimar GmbH / Thomas Müller.

Bauhaus Archiv i Berlin under udvidelse er på rejseprogrammet. © Prof. Volker Staab / Staab Architekten.