Endelig står Hamburgs nye koncerthus, Elphilharmonie, færdig

Elbphilharmonie i Hamburg tiltrak 12.000 på første åbningsdag

Glæden og interessen var stor, da Plaza, udsigtsplatformen og mødestedet i Hamburgs nye koncerthus, Elbphilharmonie, lørdag den 5. november blev åbnet for offentligheden. På den første åbningsdag nåede 12.000 indenfor på Plaza, en stor foyer i 37 meters højde med 360 graders udsigt over Hamburg, både mod byen, ud over Elben og over til havnen på sydsiden af floden.

Begejstringen slog også igennem i de tyske medier, der deltog i en åbningsceremoni dagen forinden sammen med udvalgte gæster. Næsten glemt var Elbphilharmonies svære fødsel, der skyldes store konstruktive og økonomiske udfordringer undervejs. I næsten to år lå byggeriet således helt stille, og den endelige regning for byggeriet voksede fra 241 mio. euro til 789 mio. euro.

De 12.000 havde sikret sig en billet på forhånd, og søndag var der også kø til the tube, som den 80 meter lange, buede rulletrappe op mod Plaza er blevet døbt. For enden af the tube ledes man forbi et stort panoramavindue og videre op ad en mindre rulletrappe og en bred trappe det sidste stykke. Fra Plaza er der også udgang til en udvendig svalegang, der går hele vejen rundt om bygningen og åbner for 360 graders udsigt.

Plaza ligger som et bånd, der forbinder det historiske pakhus i røde mursten med en ny glaskonstruktion ovenpå, der fortsætter i et bølget tag i op til 110 meters højde. Huset er tegnet af de schweiziske arkitekter Herzog & de Meuron.

Samtidig med åbningen af Plaza åbnede også det femstjernede Hotel Westin, og restauranter og en gavebutik er også åbnet. Derudover indeholder Elbphilharmonie en stor koncertsal med 2100 pladser, en mindre sal med 550 pladser og musikpædagogisk institut med egen lille koncertsal. Desuden er der P-hus bag det oprindelige pakhus’ mursten, og bag glasfacaden er der desuden bygget 45 luksuslejligheder.

Koncertsalene åbner for publikum 11. og 12. januar. NDR Elbphilharmonie Orchester, der bliver husets faste orkester, er efter de første prøver i huset ovenud tilfredse med akustikken, som den japanske lydekspert Yasuhisa Toyota står for.

Det eksperimenterende kammerensemble Ensemble Resonanz, som i løbet af de seneste år har fået et nyt publikum til at lytte til klassisk musik ved koncerter i bedste clubstil i en højbunker i Sankt Pauli, åbner den lille sal med en koncert 12. januar.

Billetter til Plaza og yderligere information findes på Elbphilharmonies hjemmeside. Af pladshensyn reguleres antallet af besøgende, og det koster 2 euro at reservere billetter til et bestemt tidspunkt. Spontane besøgende kommer gratis ind, forudsat der er plads. Billetter kan også købes i Elbphilharmonies besøgscenter rundt om hjørnet ved koncerthuset.

Flere pressefotos fra åbningen af Plaza findes på https://www.elbphilharmonie.de/en/press/plaza-opening