Mærk fortiden i historiske Jordan

Jordan der er en historisk skattekiste, ligger i Mellemøsten og grænser blandt andet op til Israel og Saudi Arabien. Er du interesseret i historie skal du helt sikkert besøge Jordan der byder på en hel perlerække af historiske skatte.

Nedenfor kan du læse fem steder du bør udforske i Jordan.

Amman

Byen Amman er oprindelig bygget på syv høje og kan dateres helt tilbage til stenalderen. I Amman ligger kastellet, som indeholder flere spændende historiske attraktioner. Du må ikke snyde dig selv for Umayyad Palace, der er resterne af en gammel moske, bygget oven på ruinerne af romerske bygninger.

Ved kastellet ligger Herkules gigantiske tempel der er større end noget tempel i det gamle Rom.

Kastellet ligger på en høj, så der er en spektakulær udsigt over Ammans midtby.

I Amman er der mange interessante museer, du bør aflægge et besøg.  For eksempel det arkæologiske museum, Jordan museet og museet for folkelige traditioner. På museerne kan du lære en masse spændende ting om Jordan og landets historie og traditioner.

Ajlun

Den flotte natur og middelalderens arabiske militære arkitektur har givet det nordlige Jordan to meget imponerende og betydningsfulde attraktioner: den store fyrtræsskov og Ajun slottet.

Der er en særlig autentisk stemning i Ajlun. Lukker du øjnene, kan du næsten høre korsridderne kommer ridende, klar til kamp. Det var nemlig fra Ajlun slottet araberne forsvarede sig mod korsridderne. Slottet er et af de bedst bevarede eksempler på middelalderlig arabisk-islamisk militær arkitektur. Især den tørre voldgrav og hejsebroen er et eksempel på fortets utrolige konstruktioner.

På grund af Ajluns frodige klima og jord har mange mennesker, igennem tiden, valgt at bosætte sig her. Derfor er der rigtig mange forskellige ruiner at udforske.

Um Ar-Rasas

Umm Ar-Rasas, der er på UNESCOs verdensarvsliste,  er en unik kombination af forskellige civilisationer. Byen har romersk, byzantinsk og islamisk arv, hvilket giver en hel speciel og meget smuk stil.

I Umm Ar-Rasas må du ikke gå glip det perfekt bevarede mosaikgulv i St. Stephen kirken. Gulvet blev lagt i år 718 e.Kr. og fungerer nærmest som et opslagsværk for bibelske steder. Gulvet portrætterer nemlig 15 hellige byer.

Aqaba

Før i tiden var Aqaba hovedhavn for forsendelse af varer fra Rødehavet til Fjernøsten. I dag spiller Aqaba stadig en vigtig rolle for regionens økonomi, det er trafikknudepunkt for transport af varer, til lands og til vands, til Asien, Afrika og Europa.

Mameluk Fortet er med sine inskriptioner  både utrolig flot og mystisk.

I Aqaba kan du også se Jordans Konge Abdullah II’s oldefar Shariff Hussein bin Alis hus.

Mukawir og Mount Nebo

Mukawir og Mount Nebo har mange bibelske referencer og er af stor betydning for kristendommen.

Det var ved Mount Nebo Moses opdagede det hellige land og hvor det menes han blev begravet.

I Mukawir må du besøge kirken til minde om Moses. Kirken er bygget oven på seks gamle gravkamre. Moses kirke er renoveret over flere omgang og senest har kirken fået et nyt mosaikgulv, som er fremstillet af franciskanermunke.

Det tager kun fem timer at flyve direkte fra København til Aqaba, og der er masser af nemme måder at opleve Jordan på.

I Oktober tilbyder Apollo charterrejser direkte fra København til Aqaba fra kun 2.673 DKK.

Vil du udforske Jordans mange kulturskatte og fantastisk spændende historie, tilbyder Albatros flere forskellige rundrejser i Jordan fra kun 8.998 DKK.

• rejser
  • aqaba