AlmenBolig+ Nu med moderne legepladser

KAB har med AlmenBolig+ skabt en spændende ny boligform, hvor beboerne har større medbestemmelse og mere ansvar. I nybyggeriet Langhusene i Hvidovre har de nu fået legepladser, der matcher det moderne byggeri.

"Der ligger nogle regler om, at fællesarealer og legepladser skal udvikles i harmoni med den moderne arkitektur, der præger Langhusene." Det fortæller Sadia Shaheen, der er formand for boligforeningen. Foreningen hører under Boligselskabet Friheden – en del af KAB – men har også udstrakt selvbestemmelse. "Vores legepladsudvalg kom i kontakt med Uno Koncept, der kunne levere en løsning, der passer godt til vores huse, og som samtidig kunne blive gode mødesteder for de mange børnefamilier."

Tanken er, at et AlmenBolig+ projekt som Langhusene skal tiltrække en bred vifte af beboere. Selv om der også er flyttet nogle ældre beboere ind, så medgiver formanden, at der er en overvægt af børnefamilier. Det skyldes blandt andet den lave husleje.

"Vores arkitekttegnede boliger er masseproduceret med et standardbadeværelse og et standardkøkken. Så er det op til beboerne selv at færdigindrette boligen, ligesom vi selv skal holde have, fortove og så videre i stil med ejerboliger. Til gengæld kan vi her få dejlige boliger med en god beliggenhed til en fornuftig månedlig leje. Det har tiltrukket børnefamilier og gjort det nødvendigt at indrette legepladser," forklarer Sadia Shaheen.

Mere fællesskabsfølelse

Langhusene består af ialt 125 familieboliger på 85-125 m2, bygget som rækkehuse og lejligheder i flere plan. Der er lagt op til, at beboerne ikke alene skal stå for en del af indretning og vedligeholdelse selv, men også aktivt arbejde for, at der skabes grobund for et godt socialt fællesskab i gårdrummene mellem boliglængerne.

Sadia Shaheen: "Derfor har vores legepladsudvalg i samarbejde med Uno Koncept valgt at koncentrere de nye legepladser i ét gårdrum. Der er ganske vist sandkasser og bænke i de andre, men vi har valgt at lægge den store legeplads centralt, så den kan blive et mødested. Og så har vi desuden valgt meget moderne legeredskaber, så de står godt til vores byggeri, som er meget nutidig arkitektur."

Som alle andre nybyggerier kommer der til at gå noget tid, før det hele er groet til omkring Langhusene. Men legepladsen er allerede taget i brug af bebyggelsens børn og børnefamilier. "Fællesskabet er allerede ved at manifestere sig, og vi har afholdt en kombineret arbejdsweekend og sommerfest med god tilslutning og super stemning. Det tegner godt," slutter formanden for boligforeningen, Sadia Shaheen.

• Sociale spørgsmål

• kab