Ny arkitekt hos Uno Koncept

Med ansættelsen af arkitekt Lena Ohlsen kan vi hos Uno Koncept tilbyde arkitekter et stærkt fagligt med- og modspil, så de gode ideer nemmere kan føres ud i livet.

Lena Ohlsen tog afgang fra Kunstakademiets Arkitektskole i 2009. Allerede før sin afgang var hun involveret i arkitektskolens Center for Idræt og Arkitektur, hvor man som noget unikt fokuserer på steder, hvor arkitektur møder rum for kropslig udfoldelse, hvad enten det drejer sig om organiseret idræt eller den mere uformelle.

"Det arbejde har været utroligt inspirerende, for det er et område, der i nogen grad har været overset af arkitektstanden," mener Lena Ohlsen. "Idrætshaller har alt for sjældent stået som arkitektoniske landmærker, men snarere som rene funktionelle skaller for de sportslige aktiviteter indenfor. På samme måde med sportsfaciliteter og legepladser i byrum og i boligforeninger. Børn og unge får mindre frirum i byerne, og samtidig ved vi, at netop kropsudfoldelse er godt for folkesundheden."

Hos Center for Idræt og Arkitektur forskede Lena Ohlsen blandt andet i, hvordan man kunne udnytte de såkaldte restarealer i byen til at skabe aktivitet. "Min kongstanke er, at det hverken behøver at være dyrt eller kedeligt at skabe rum for forandring, og den filosofi får jeg nu mulighed for at forfølge i mit nye job hos Uno Koncept."

En brobygger i legepladsbranchen

Lena Ohlsen bliver en helt afgørende brik for videreudviklingen af dialogen med arkitekterne, som Uno Koncept har indledt. Hun ser selv sin opgave som brobygger og har tre vigtige indsatsområder for øje.

"For det første kan jeg tage en god faglig dialog med mine arkitektkolleger, når deres ideer og tegninger skal omsættes til konkrete løsninger. Alt for ofte kommer legepladser på som en eftertanke til store projekter, og her vil jeg gerne være med tidligt i processen og bidrage til, at resultatet bliver både æstetisk smukt og praktisk gennemførligt."

Alt for ofte kommer legepladser på som en eftertanke til store projekter, og her vil jeg gerne være med tidligt i processen for at bidrage til, at resultatet bliver både æstetisk smukt og praktisk gennemførligt."

"For det andet kan jeg hjælpe Uno Koncepts kunder med at sætte billeder på deres ønsker og krav til nye legepladser. Ofte skal de jo sælge deres projekter ind til for eksempel en bestyrelse, og så er det rart at stå med et forklarende og inspirerende materiale."

"For det tredje ser jeg en vigtig opgave i også at udfordre Uno Koncept og legepladsbranchen, så de ikke forfalder til vanetænkning og standardløsninger. Jeg vil meget gerne være med til at udvikle utraditionelle løsninger og inspirere til en kreativ brug af standardprodukterne. Med små justeringer kan de ofte få et helt andet udtryk og indgå som en del af helhed i stedet for at stå alene uden den æstetiske dimension."

Lena Ohlsen er allerede godt i dag med at føre planerne ud i livet. Læs for eksempel mere om Hellerup Strandpark

• arkitekt
  • lena ohlsen
  • boldbure