Fremtidens træningsanlæg er en realitet

Nu indvies Pulsparken i det nye byområde Kildebjerg Ry. Med arkitekttegnede zoner til sport, samvær, leg og bevægelse tegner det fremtiden for aktivitetspladser.

Kildebjerg Ry er et helt nyt byområde, der hører under Skanderborg Kommune. Her er der udviklet en bydel med boliger, erhvervsliv og institutioner fra den bare mark. Derfor har det også været muligt at tænke utraditionelt, da der skulle indrettes aktivitetsområder for beboere og besøgende i området. Opgaven blev lagt i hænderne på CEBRA fra Århus.

"Det var ikke en standardopgave, vi fik overdraget, og vi har derfor både lyttet til beboernes ønsker og selv haft et ønske om at prøve nye veje i stedet for at bruge traditionelle redskaber," fortæller arkitekt Carsten Primdahl fra CEBRA. "Det er blevet til tre zoner – Legezonen, Pulszonen og Sansezonen – som forbindes med et net af stier. Klatreskoven i Legezonen, hvor vi valgte Uno som samarbejdspartner, er et godt eksempel på vores intentioner."

De fleste har prøvet at klatre i træer som barn, og det er udgangspunktet for Klatreskoven, hvor kendte redskaber som gynger og vipper er valgt fra. I stedet har man skabt en næsten abstrakt fortolkning af en skov, hvor det er op til brugerne, hvordan man vil træne og udfolde sig.

"Der er greb overalt i træerne, og der er rigtig gode muligheder for at træne hele kroppen og lege vilde lege. Men samtidig er der ikke de normale koder, som der er på en normal legeplads. Det kan forhåbentlig inspirere til ny adfærd og sjove ideer. Heldigvis var Uno med på at give os med- og modspil, og de har produceret træstammerne i lærketræ og de unikke samlinger i metal. Derudover har de bidraget med deres ekspertise om sikkerhed, for det siger sig selv, at Klatreskoven også skal overholde de gældende regler for legepladser," supplerer arkitekt Janni Vestergaard, som har være sagsarkitekt på opgaven.

Pulsparken indvies lørdag den 25. august, hvor alle naturligvis er velkomne. Som nævnt har Uno Koncept blandt andet bidraget til Klatreskoven med fremstilling og montering af de specialdesignede redskaber i lærketræ og metal. Det er udviklingsselskabet Kildebjerg Ry, Lokale- og Anlægsfonden samt Realdania, der har finansieret.

_______________________________________________________

• træning