Stien til et sundere liv

"Ideen om at etablere en motionssti opstod hos os, og vi fik hurtigt Odense Idrætspark med på den," fortæller Karen Høybye, som er formand for Odense Gymnastikforenings motionsafdeling. "Vi havde store ambitioner om at skabe et motionstilbud, der skulle være frit for enhver af byens borgere. Takket være beliggenheden af Odense Idrætspark viste der sig så en mulighed for medfinansiering."

Karen Høybye henviser til nogle puljemidler, der var øremærket til at udvikle tilbud i forstæderne. De midler kan alle søge om, så længe det gælder forstadsprojekter, der henvender sig til et bredt publikum.

"Odense Idrætspark var friske på at stille arealer til rådighed og kommunens Park & Vej-afdeling kunne heldigvis også se perspektivet, så det var et meget bredt samarbejde. Da projektet begyndte at tage form, blev det som en 2,4 km lang løbesti med fire stationer undervejs, hvor der er opstillet redskaber til udendørs fitness. Og her var det godt at tage eksperterne med på råd," slår formanden fast.

De fynske motionister havde allerede set redskaber til udendørs fitness fra Uno Koncept, og de inddrog derfor fitnesseksperterne fra Uno i detailplanlægningen af den nye motionssti.

Karen Høybye: "Man kan ikke bare strø fitnessredskaber ud på må og få. Det er uhyre vigtigt, hvordan de placeres i forhold til hinanden, i forhold til motionsstien og i forhold til omgivelserne, hvis man vil være sikker på, at de bliver brugt optimalt, og det kunne eksperterne hjælpe os med. Det er endt med fire stationer og i alt 13 redskaber, som man kan træne balance, styrke, kredsløb og koordination på."

Satsningen har givet resultat med det samme. De fynske motionister har straks kastet sig over stien, og der bliver både løbet og trænet igennem. "Den officielle indvielse var onsdag den 11. september, hvor rådmand Brian Dybro klippede snoren over, men da var motionisterne allerede godt i gang, så jeg tror, vi har ramt helt rigtigt," slutter en tilfreds formand for OGF Motion, Karen Høybye.

• motionsredskaber
  • legeplads

UNO forhandler legeredskaber, multibaner og udendørs fitness fra flere af Europas største og førende producenter. Virksomheden er etableret i 2004 og har siden starten haft fokus på at tilbyde kunderne enestående valgfrihed, rådgivning og kvalitet. UNO blev kåret som gazelle virksomhed i 2010 og 2011.

Sanne G. Bay

Pressekontakt Marketingchef +45 61 45 46 49