Vandkunsten tildeles Nykredits Bæredygtighedspris 2015

Tegnestuen Vandkunsten er meget stolte over at have modtaget den første Bæredygtighedspris, da tegnestuen igennem alle årene bevidst har forsøgt at tage et bæredygtigt ansvar.

Nykredit har siden 1987 uddelt én af verdens fornemste arkitekturpriser - Nykredits Arkitekturpris -til arkitektvirksomheder eller arkitekter, som - gennem deres værker - har gjort noget særligt for arkitekturen. I 1991 kom Motivationsprisen, som uddeles til talentfulde yngre arkitekter, som har gjort sig bemærket i branchen, og fra 2015 uddeles Nykredits Bæredygtighedspris, hvor modtagerne, foruden ovenstående, skal have haft særlig fokus på, at arkitektur, miljø og klima går op i en højere enhed.

"Tegnestuen Vandkunsten har de seneste 40 år været i front for en gennemgribende ressourcebevidsthed kombineret med arkitektur af høj kunstnerisk kvalitet. Deres værker har dannet skole for en hel generation og har på overbevisende måde vist, hvordan vi får det bedste ud af de færreste ressourcer – og det langt før begrebet bæredygtighed var til", siger formand for prisudvalget arkitekt MAA Dorte Mandrup-Poulsen.

Tegnestuen Vandkunsten er meget stolte over at have modtaget den første Bæredygtighedspris, da tegnestuen igennem alle årene har taget et bæredygtigt ansvar.

Tegnestuen Vandkunsten har beskæftiget sig med bæredygtighed i byggeri og planlægning længe før end det blev almindelige krav i konkurrencer, byggeprogrammer og lovgivning. Det meget langvarige fokus afspejles i en nuanceret og kritisk tilgang til begrebet og de metoder, der anvendes til opnåelse af bæredygtighed. Vi arbejder altid med fokus på passive og lavteknologiske strategier. Dels fordi det er vores overbevisning, at det er vigtigt at forfølge sociale og brugsmæssige mål sideordnet med ressourcebesparende foranstaltninger. Dels fordi den type opgaver, vi arbejder med ofte er baseret på et stramt budget.

Senest har Tegnestuen Vandkunsten vundet Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters åbne arkitektkonkurrence om Fremtidens Bæredygtige Almene Bolig om demonstrationsbyggerier i to etaper. Her giver vi et bud på en fremtidssikret og generelt anvendelig bolig- og bebyggelsestype, baseret på nutidens teknologi, økonomi og lovgivning. FBAB-Lisbjerg bliver den førstedemonstration - en lille mønsterbebyggelse, der skal tage et lillebitte skridt på evolutionensvej mod en bedre byggeskik, og dermed et byggeri, hvor bæredygtighed bliver belyst fra alle sider: -boligkvaliteter, fællesskab, de afsatte midler og alle reglerne inden for bæredygtighed.

Prisen tildeles Jan Albrechtsen, Jens Thomas Arnfred, Flemming Ibsen, Søren Nielsen, Pernille Schyum Poulsen, Svend Algren, Thomas Nybo Rasmussen, Michael Sten Johnsen, Ole Andersen og Steffen Kragh ved et arrangement hos Nykredit d. 27. maj.

• Miljø, energi

Det ligger os på sinde, at give noget tilbage til den jord vi beslaglægger, når vi bygger.

At bygge huse forudsætter mange bolde i luften og lykkes bedst, hvis den byggetekniske indsigt parres med en evne til at læse stedet og tydeliggøre fortællingens pointer.

Arkitektur er sammenfatningens kunst. Hverken bygningskunsten eller bebyggelsesplanerne har dog til opgave at ´please´ eller sløre modsætningerne, men tværtimod at sammenfatte konfliktstoffet i livgivende synteser.

Vandkunsten arbejder indenfor hele arkitektfagets faglige bredde, fra landskabs- og byplanlægning, bebyggelsesplaner, byfornyelse og bygningsrenovering til bolig- og erhvervsbyggeri, samt institutioner med kunstneriske eller sociale formål. Det geografiske virkefelt er først og fremmest Skandinavien og Nordeuropa.

Udover skitsering, planlægning og projektering udfører vi programmering, fagtilsyn, byggeledelse samt totalrådgivning.

Vandkunstens faglige ambitioner er høje og vores position i byggebranchen er opnået ved, at vi gennem mere end 40 år - har formået at fastholde vores faglige engagement og vedvarende videreudviklet vores visioner om planlægning og byggeri. Vandkunsten ønsker at fastholde og udbygge sin position som socialt og miljøbevidst engageret virksomhed, synliggjort gennem den praksis der udøves.

Vandkunsten kan ikke dy sig for at blande sig i den offentlige debat, når det gælder vilkårene for byggeri og planlægning.

Virksomhedskultur:

Gennem snart 40 år har vandkunsten udfordret byggeriets rutiner og til stadighed forsøgt at udvikle byggeriet mod sociale og bæredygtige mål.

Vores organisation er flad med en høj grad af ansvar betroet til den enkelte medarbejder.

Vandkunsten har tradition for en stærk intern kritik i en åben kollegial diskussion om fagets mål. Det kræver en nysgerrig og kritisk stillingtagen til de kulturelt betingede vaner - og uvaner - som er relateret til bygningens udformning og brug.

Vores virksomhedskultur vokser frem af hårdt arbejde ved tegnebordene kombineret med en uformel, kritisk dialog med brugerne, bygherrer og rådgivningspartnere, entreprenører og – ikke mindst – os selv. Resultaterne af denne praksis kan studeres her på: www.vandkunsten.com

Michelle Lange

Pressekontakt Arkitekt cand. arch. +45 60402760