Distortion Club: Dj-legenden Roman Flügel mindes 90'erne

Distortion Club: Dj-legenden Roman Flügel mindes 90'erne

Slut din Distortion torsdagsfest af med tysk dj-legende

Roman Flügel har siden starten af 90’erne været en vigtig del af den elektroniske musikscene som både dj, producer og pladeselskabsejer, og vi har fået ham til at tænke tilbage på 90'erne og nogle af hans mange aliasser.

Gennem årene har du udgivet album under en række forskellige aliasser. Hvorfor følte du, det var nødvendigt at producere under forskellige navne?

I begyndelsen hjalp aliasserne med at adskille forskellige musikalske stilarter fra hinanden. For eksempel skulle en Soylent Green- plade være påvirket af house musikken, Tracks On Delivery-album var mere techno, en Eight Miles High-plade var mere eksperimenterende og så videre. Men i løbet af årene blev det hele en smule kompliceret, så derfor besluttede jeg mig for at bruge mit borgerlige navn til al musik. Sådan har det været siden udgivelsen af Fatty Folders.

Kan du forklare forskellen mellem den elektroniske scene nu modsat scenen i de tidlige 90’ere?

Elektronisk musik er blevet et verdensomspændende fænomen og er meget mere professionelt. Det er endda blevet populært i USA, hvilket ikke var tilfældet dengang, hvor størstedelen af grundlæggerne af Chicago og Detroit-technoen var nødt til at flyve til Europa for at have en indkomst.

Du spillede i VEGA for 20 år siden (Cocoon party som Alter Ego). Kan du huske aftenen eller sættet, som du spillede dengang?

Åh, mand. Tiden går hurtigt. Jeg kan huske et smukt venue. Jeg mener, at vi var en del af et større event i København dengang, men jeg kan ikke huske omstændighederne. Jeg kan ikke huske festen overhovedet, så det er fedt at få chancen for at skabe en ny aften, som jeg kan huske tilbage på.

Hvad har du det fedt over for tiden?

Jeg har det vildt over at skulle indspille nogle af de sidste sange til mit kommende album. Det bliver mit tredje album for DIAL, et label jeg virkelig respekterer, fordi de ved, hvorfor albummet stadig er vigtigt den dag i dag.

Hvad er din favorit acid-plade, der nogensinde er produceret?
Jeg tror, det er Trip Reset af Psychic TV.

Vi glæder os til at byde Roman Flügel tilbage i VEGA efter, at han var med til at skyde alt i gang for os.

2016 markerer nemlig VEGAs 20 års jubilæum som spillested, og den gode hr. Flügel sørgede for soundtracket til åbningsfesten dengang i 1996 med lækre house og disco-toner. Find flere af hans sprøde produktioner  HER.

Distortion Club: Roman Flügel / 2. juni i Lille VEGA -
Læs mere og køb billet