​Clap Your Hands Say Yeah slipper den skramlede selvransagelse løs

​Clap Your Hands Say Yeah slipper den skramlede selvransagelse løs

VEGA præsenterer:
Clap Your Hands Say Yeah slipper den skramlede selvransagelse løs
Lørdag den 23. september folder Clap Your Hands Say Yeah-frontmanden Alec Ounsworth nye sange ud i Lille VEGA.

Amerikanske Clap Your Hands Say Yeahs vej til den internationale musikscene i 2005 var tæt på at være den perfekte indie-drøm. Bandet var nogle af de første til

at udgive musik uden et pladeselskab i ryggen og opnå succes. Hittet ”The Skin Of My Yellow Country Teeth” cementerede succesen sammen med besøg fra David Bowie og David Byrne til nogle af bandets koncerter.

På de sidste 12 år er bandet gået fra fem til en og består nu kun af den oprindelige bagmand Alec Ounsworth. Ounsworths skælvende stemme var om noget med til at tegne Clap Your Hands Say Yeahs slacker-univers i begyndelsen af nullerne, og den er stadig i topform.

Selvransagelsens klare blik
I februar udkommer det femte Clap Your Hands Say Yeah album, The Tourist, og det nikker som tidligere til Ounsworths musikalske helte. De tæller John Cale, Robert Wyatt, Tom Waits og Nick Cave. Det har resulteret i et album med fyldige sange som “Better Off” og “The Vanity Of Trying”, mens “A Chance To Cure” samt “Ambulance Chaser” rasler af sted med skæve rytmer, og ”Loose Ends” er fyldt med delikat, sukkende folkrock.

The Tourist blev til i en periode, hvor Ounsworth gennemgik intens selvransagelse. Førstesinglen ”Better Off” giver et indblik i sangerens tanker midt i processen, hvor ideen om at holde ved fremfor at komme videre på trods af, at det var svært, dominererede. Selv siger han:

Some people run a little bit and are left in something that resembles permanent limbo and consider themselves better off than having ventured into the great unknown. You know, hanging on in quiet desperation…’”

Det bliver alt andet end stille og desperat, når Ounsworth træder ind på scenen i Lille VEGA.

Clap Your Hands Say Yeah (US)
Lørdag d. 23. september 2017 kl. 21.00
Billetpris 150 kr. + gebyr
Læs mere og køb billet til koncerten med Clap Your Hands Say Yeah

VEGA er et regionalt spillested, der ejes og drives af den erhvervsdrivende fond Koncertvirksomhedens Fond, som er skabt med det ene formål at drive koncertvirksomhed. Årligt løber der omkring 330 koncerter og begivenheder af stabelen i VEGA.