VEGA og ICO Concerts præsenterer
Den alternative metals godfather Helmet præsenterer ottende album i Lille VEGA
New Yorks Helmet var i 90'erne med til at redefinere rockscenen. Nu er de på vej med deres første album i 6 år, og herefter gæster de København.

Da Helmet brød igennem med debuten "Strap It On" i 1990, var anmelderne hurtige til at udnævne dem som "the thinking man's heavy metal band”. Grunge-scenen var begyndt at spire, og deres lyd havde både innovative post-hardcore elementer og fængende hooks.

Helmets take på den hårdtslående genre og deres melodiske hooks fik dem til at skille sig ud fra mængden. Med bistre Page Hamilton i front blander de fortsat hård rock, metal og hardcore på deres første album i seks år, "Dead to the World", der udkommer 28. oktober.

Gruppens bedst kendte album, "Meantime" (1992), solgte over to millioner eksemplarer, og efterfølgeren "Betty" blev en kultfavorit midt i grunge-æraen. Siden var den med på Rolling Stones Top 40-liste over de bedste alternative album fra 1994.

Efter nogle års adskillelse fandt Helmet sammen igen i 2004, og senest har de turneret hele verden for at markere 20 års-jubilæet for "Meantime". Historien fortsætter på bandets kommende album, som er deres ottende i rækken. Selv fortæller Page Hamilton, at albummet indeholder masser af: "catch phrases, punchlines, guns, bluster, ammo, incivility, impatience, murder. You, me, us, them, life, liberty and the pursuit of property."

I det nye år vender Helmet endelig tilbage til København for at give koncert i VEGA, og der er altså masser af nyt materiale i vente amerikanernes danske fans. Med som support har Helmet 90'er-grunge-duoen, Local H.

Helmet (US)
Mandag den 6. februar 2017 kl. 21.00
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 København V Billetpris 190 kr. + gebyr
Billetsalget starter fredag den 7. oktober via vega.dk og Ticketmaster
Læs mere og køb billet til koncerten med Helmet.

VEGA er et regionalt spillested, der ejes og drives af den erhvervsdrivende fond Koncertvirksomhedens Fond, som er skabt med det ene formål at drive koncertvirksomhed. Årligt løber der omkring 330 koncerter og begivenheder af stabelen i VEGA.