Pressebillede - Tom Walker

Det skotske stortalent Tom Walker lyser op på nattehimlen

VEGA præsenterer:
Det skotske stortalent Tom Walker lyser op på nattehimlen
Oplev den unge brites eklektiske blanding af stilarter i Lille VEGA lørdag d. 10. november.

Den skotske singer-songwriter og multiinstrumentalist Tom Walker er opvokset i Manchester omgivet af sin fars samling af plader med Ray Charles, The Police og Bob Marley. Han er autodidakt trommeslager, guitarist, pianist og bassist inspireret af så forskellige musikere som John Mayer, Paolo Nutini og Angus Young fra AC/DC. Som konsekvens spiller Walker et unikt mix af indiepop med et sanddrys blues, en smule pop og et stænk reggae.

Efter at have studeret sangskrivning på Londons College of Contemporary Music begyndte Walker at komponere musik i samarbejde med sine samboer, bl.a. Whilk & Misky, i deres hjemmestudie. I løbet af de mange jam sessions i huset finpudsede Walker sit musikalske udtryk, så hans signatur i dag er skrevet under med en bemærkelsesværdig sjælfuldhed kombineret med støvede, hiphop-inspirerede beats, eklektiske samples og godt gammeldags sangskriveri. Britens kraftfulde vokal emmer af old school feel, den optimale blanding mellem retro og moderne.

Lad lyset brænde
Den 26-årige brite markerede sig midt i 2017 stærkt med singlen ”Heartland”, som er kommet til verden i tæt samarbejde med Naughty Boy, men det er først med udgivelsen af ”Leave a Light On”, at Walker for alvor har ramt plet på global skala. På singlen har Walker fået en hjælpende hånd af sangskriver og producer Steve Mac (Ed Sheeran, Anne-Marie) til at skabe en sindsoprivende stemning, som langsomt bygger sig op fra en solo piano-intro til et følelsesladet klimaks med skurrende trommer og synths.

“Even if it’s all going down the pan, your friends and family will sort you out. I’m saying, ‘Don’t worry about it. It’s all good.’”

De to singler har været stærkt medvirkende til over 150 mio. streams, udvælgelse til både den prestigefyldte BBC Radio 1 Brit List og BBC Sound of 2018. Walker udgav sin debutsingle ”Sun Goes Down” i 2016, efterfulgt af debut-ep’en Blessings i 2017. Debutalbummet kommer i løbet af 2018.

Tom Walker (UK)
Lørdag d. 10. november kl. 21.00
Billetpris: 170 kr. + gebyr
Forsalget starter fredag d. 27. april kl. 10.00 via vega.dk og Ticketmaster
Læs mere og køb billet til koncerten med Tom Walker

VEGA er et regionalt spillested med cirka 330 koncerter årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.