VEGA og Blue Blitz Music præsenterer
Digte & Lyd Vol. III: Hovedbrud og kropskritiske kig
Søndag d. 29.maj bliver det moderne liv dissekeret af bl.a. Nordbrandt, Tafdrup og Hagen gennem kropskritiske digte og uafrystelige lyduniverser, når VEGA endnu en gang slår dørene op til Digte & Lyd.

Det er med stolthed og glæde, at VEGA for tredje gang kan præsenterer lyrik-arrangementet Digte & Lyd. De tidligere udgaver har trukket fulde huse i Store VEGA og været et regulært tilløbsstykke. Programmet byder på rørende og oprørende musik- og lyrikoplevelser, der sætter sig i kroppen og gør godt i hovedet.
Store VEGA bliver med Digte & Lyd Vol. III omdannet til en sonisk sammensmeltning af rum og tid, hvor digternes skarpe tunger svælger i musik og lader publikum glemme sig selv for en stund i palisander-panelernes brune favn.

Henrik Nordbrandt Ordleg med paradoksalt billedsprog og eksistentielle overvejelser
Henrik Nordbrandt er en af landets mest velansete digtere. Hans digte er ofte præget af en underfundig humor, en leg med ord og et paradoksalt billedsprog. Under digtenes forfriskende sproglige overskud ligger der dog samtidig en alvor og melankoli, som er gennemgående i hele forfatterskabet, som i det seneste værk Jetlag, hvor passageren har eksistentielt jetlag, Costa Rica tur/retur.

Jens Blendstrup & Girls in Airports livets alvor og groteskheder i originalt, nordisk udtryk
Jens Blendstrup & Girls in Airports begyndte deres samarbejde i 2010 og har siden givet deres bud på, hvad musik og lyrik kan sammen. Jens Blendstrup er forfatter, digter og skribent. Med anmelderroste romaner og levende formidling er han en formidabel performer. Hans tekster handler om livets alvor og groteskheder fortalt med musikalitet og humor. Girls in Airports er et instrumentalt band, der blander jazz, indie og world-musik i et originalt, nordisk udtryk. Med deres særegne stil formår de at præsentere lytteren for såvel euforiske grooves som melankolske melodier.

Pia Tafdrup Mødet mellem kød, tanke og tekst uden ironi og blufærdig afstand
Pia Tafdrups forfatterskab undersøger spørgsmål om køn, identitet, religiøsitet og fremmedgørelse. Teksterne tager udgangspunkt i et af de eneste stykker natur, vores civilisation endnu ikke helt formår at kontrollere: Kroppen. Pia Tafdrups skriver en vision frem om en verden forbundet som helhed mellem himmel, kød, tanke og tekst – et alvorligt univers befriet for dansk ironi og blufærdig afstandtagen.

Christina Hagen & Cæcilie Trier (CTM) - Skønhedsfiksering- og vurdering personificeret gennem body double og nykomponeret musik
Forfatter Christina Hagen står bag følgende citat: “Man skal ligne en kneppedukke for at blive hørt”og valgte i 2014 at fåen body double, som kunne varetage hendes offentlige optrædener. Hun oplevede at blive vurderet og valgt til eller fra påbaggrund af sit udseende. Hagen frygter, at der kommer en dag, hvor man som kvindelig forfatter, kvindelig tv-journalist, kvindelig skuespiller (og andre erhverv, hvor man skal vurderes af øjne) ganske enkelt ikke har en stemme, hvis man ikke ligner en, som andre kvinder gerne vil ligne. Hvis man ikke ligner en, som mænd gerne vil kneppe.

Cæcilie Triers soloprojekt CTM er lige nu aktuel med Suite for a Young Girl, som trækker referencer til både jazz og klassisk musik og er en musikalsk udforskning af, hvad der sker, når man lader flere stemmer tale i musikken. Albummet henter inspiration i visse scener og stemninger fra Vladimir Nabokovs Lolita, ligesom det andre steder citerer Gertrud Stein. Cæcilie Trier har tidligere været en del af Choir Of Young Believers og er desuden en del af Valby Vokalgruppe og Marching Church.

Iscenesættelse er et vigtig omdrejningspunkt for både Christina Hagen og Cæcilie Triers tilgang til kunsten - omend deres tilgang er meget forskellig - og denne aften vil Christina Hagens body double læse op af digtsamlingen Boyfriend til ny-komponeret musik af Cæcilie Trier.

Caspar Eric & SUPAPAWAPulserende lydbilleder indkapsler krops-kampdigte
Caspar Eric har skrevet sig ind som en af de mest interessante popkultur-digtere, der er debuteret de seneste par år. I 2015 udgav han digtsamlingen Nike, som er en sårbar og no bull shit-fortælling om den diagnose, som Caspar Eric og digter-jeg’et deler i et 1:1-forhold - nemlig cerebral parese (spastisk lammelse). Digtsamlingen er et opgør med forestillingen om legemlig perfektion og beskriver kampen med at være født i en handicappet krop.

SUPAPAWA (udtales superpower) består af musikeren Mikkel Grevsen og Caspar Eric. Duoen arbejder på tværs af genrer med mantraet om en pulserende lyd - såvel harmonisk som metrisk. Mikkel Grevsen har vundet en DMA Jazz-statuette for sit faste samarbejde med Søren Ulrik Thomsen & Det Glemte Kvarter, men viser med dette samarbejde en mere elektronisk og nøgtern side af sin musik.

Digte & Lyd Vol. III
Søndag den 29. maj 2016 kl. 18:00
Store VEGA, Enghavevej 40, 1674 Kbh. V
250 kr. + gebyr
Billetsalg via VEGAs hjemmeside og Ticketmaster Billetnet.
Læs mere og køb billet til Digte & Lyd Vol. III