​Digte & Lyd Vol. 6: Originalens excentriske enegang

​Digte & Lyd Vol. 6: Originalens excentriske enegang

Digte & Lyd Vol. 6: Originalens excentriske enegang
Helle Helle, Bisse og Yahya Hassan rusker op i dig, når Digte & Lyd endnu en gang fylder Store VEGA torsdag den 4. oktober. Arrangementet kan også opleves i Aarhus, Odense og Aalborg de følgende tre dage.

VEGA er stolte af at kunne præsentere Digte & Lyd for sjette gang. De tidligere arrangementer har trukket fulde huse og samlet litteraturfans på tværs af generationer. Gennem programmets rørende og oprørende musik- og lyrikoplevelser får du forhåbentlig både noget til kroppen, hovedet og til hjemturssamtalen.

Store VEGA bliver med Digte & Lyd Vol. 6 igen omdannet til en sanselig sammensmeltning af rum og tid, hvor nogle af Danmarks mest interessante forfatteres stærke sætninger akkompagneres af musik, så publikum for en stund værdsætter det ubevidste, åbner nye perspektiver og får ord-gåsehud. Ane Cortzen holder endnu en gang styr på aftenens program. Det byder i oktober på følgende navne:

Helle Helle
Helle Helle er minimalismens mester og formår med en nøgtern realisme at indfange hverdagens trivialiteter, hvor dramaet lurer under overfladen, i en underspillet form. Den roste forfatter har netop udgivet romanen "de" om et mor-datter-forhold. Det er også en fortælling om sygdom, kærlighed og om at gå på gymnasiet i begyndelsen af 80'erne. Om hvordan sproget ikke altid slår til, men så alligevel gør. Rødby-Puttgarden(2005) blev hendes store gennembrud og indbragte hende Kritikerprisen.

Yahya Hassan
Yahya Hassan bragede ind på den danske litteraturscene i 2013, da hans første digtsamling solgte uhørt godt og blev trykt i et oplag på mere end 120.000. Det var det vildeste den danske litteraturscene havde oplevet, siden Michael Strunge revsede sin samtid. Med den selvbetitlede debut brølede han digte ud om barndommen i en dysfunktionel, muslimsk familie samt kriminelle og hashtågede ungdomsår. Digtsamlingen blev belønnet med årets debutantpris, og gjorde Yahya Hassan til det års mest debatterede person og dansk litteraturs nye stemme.

BMS
BMS er et skriftkollektiv, hvis forkortede navn står for blod, måne, søndag. BMS består af Dorte Limkilde, Mette Kierstein, RonjaJohansen og Fine Gråbøl. Sammenudforskerdeen kollektiv stemme via performance, korrespondance og politisk modstand. Det inkluderende, det omfavnende og det forkerteer de drivende kræfter i skriftkollektivet. BMS udgav i april 2016 værket Manifestation!Det er både en fysisk bog og et råbekor. Til efteråret udkommer de på Forlaget Arena.

Bisse
På rekordtid har Bisse formået at sætte sit aftryk på den danske musikscene gennem højenergisk produktivitet og excentricitet. Små to år efter debuten PMSudkom Bisses sjette studiealbum 19.6.87. Det understregede, at den danske sangskriver og musiker pt. er en af Danmarks mest interessante artister lige nu.Til Digte & Lyd kommer Bisse til at skabe en ny performance gennem oplæste tekster og benspænd.

Niels Henning Falk Jensby + SØS Gunver Ryberg
Niels Henning Falk Jensbys debutroman Techno (2016) eren rå og kompromisløs dannelsesroman - ikke bare om at finde sig til rette i sin egen krop, men også om at vokse til og definere retten til denne krop i en verden af flydende grænser. Technoindbragte ham BogForums Debutantpris. Til Digte & Lyd får Niels Henning Falk Jensby selskab af lydkunstner og komponist SØS Gunver Ryberg. Hendes udtryk er kendetegnet ved en stærk transformativ kraft. Andre bevidsthedstilstandebliver udforsket via teksturer, klange og intense rå rytmer. Universet består af elektroniske lyde og bearbejdedereallydsoptagelser.

Digte & Lyd i Jylland og på Fyn
Digte & Lyd også opleves i Jylland og på Fyn, hvor programmet byder på Helle Helle, Yahya Hassan, Bisse samt Olga Ravn og Simon Littauer.Ane Cortzen er også hervært.

Musikhuset i Aarhus lægger scene til fredag den 5. oktober, dagen efter er det på Posten i Odense og søndag den 7. oktober indtager kunstnerne Skråen i Aalborg.

Digte & Lyd Vol. 6
Torsdag den 4. oktober 2017 kl. 20.00
Store VEGA, Enghavevej 40, 1674 Kbh. V
275kr. + gebyr
Billetsalget er startet via VEGAs hjemmeside og Ticketmaster.
Læs mere og køb billet til Digte & Lyd Vol. 6

VEGA er et regionalt spillested med cirka 330 koncerter årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.