​Echo Collective udfolder Jóhann Jóhannssons kunstneriske samarbejder

​Echo Collective udfolder Jóhann Jóhannssons kunstneriske samarbejder

Echo Collective udfolder Jóhann Jóhannssons kunstneriske samarbejder
Den 21. september åbner det belgiske kollektiv op for musikken, Jóhann Jóhannsson har skrevet med inspiration i samtaler med kunstneren Thilo Heinzmann i Lille VEGA.

Echo Collectives musik kan ikke beskrives med få ord. Det belgiske kollektiv bevæger sig i fronten af udviklingen af klassisk musik, hvor den har fjernet sig fra kun at blive spillet i de klassiske institutioner og nu favner bredt. Udover Jóhann Jóhannsson har de arbejdet sammen med navne som Dustin O’Halloran, A Winged Victory For The Sullen, Joep Beving og Erasure.

I 2012 bestilte filantropen Richard Thomas et værk af musikeren Jóhann Jóhannsson og maleren Thilo Heinzmann. De to kunstnere skulle sammen kommunikere sig gennem skabelsesprocessen og se, hvad der ville komme ud af samtalerne. Resultatet blev 12 Conversations with Thilo Heinzmann, som Echo Collective denne aften vil fremføre.

Richard Thomas havde en større bagtanke, da han bestilte værket:
For me the essence of the European Union is cultural unity and the way to express that, is to do it.” Og dermed involverede projektet en islandsk komponist, som boede i Danmark, en tysk maler og et belgisk ensemble. Samarbejdet blev for Richard Thomas en bøn for det europæiske projekt.

Oprindeligt ville Jóhannsson skrive musik til et blandet kammerensemble med elektroniske instrumenter. Meget a la lyden på værkerne Englabörnog IBM 1401, A User's Manual. I stedet nedskalerede islændingen og skrev til en strygekvartet. Stemningen er tilbageholdt og ofte melankolsk. Det delikate i musikken var modsvar til det delikate i Heinzmanns malerier.

I Jóhannssons musik skrevet til strygekvartetter er der referencer til den klassiske musiks historie. Som for eksempel den næsten messende melodi i ”Manifest” eller de sammenvævede mønstre over en summen, som ekkoer af middelalderlig musik i ”Form”.

Jóhann Jóhannsson performed by Echo Collective (BE + ISL)
Lørdag d. 21. september kl. 20.00
Billetpris: 220 kr. + gebyr
Billetsalget starter i dag via vega.dk og Ticketmaster.
Læs mere og køb billet til koncerten med Jóhann Jóhannsson performed by Echo Collective.

VEGA er et regionalt spillested med mere end 350 koncertarrangementer årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live og +800 bands. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.