Legendariske Swans’ storslåede støjmur omkranser VEGA
Det ikoniske støjrock-band Swans er tilbage med nye udfordrende sange fra deres kommende album, To Be Kind. Søndag den 23. november kan man nyde bandet i Store VEGA.

Ætsende stilhed og larm
Amerikanske Swans har for vane at føre sine fans gennem en kompromisløs lytte-udholdenhedstest, drevet frem af den maniske forsanger og multiinstrumentalist Michael Gira. Han orkestrerer de ekstreme støjrock-sange, hvor der veksles yderst effektfuld mellem ætsende stilhed og larmende passager. Bandet er født af New Yorks progressive punk og no wave-scene i begyndelsen af 80’erne som kollegaerne i Sonic Youth og Kill Yr Idols.

Stream nyt album
På bandets kommende album, To Be Kind, er vreden og fjendtligheden tonet ned fra Giras side og i stedet erstattet af en større diversitet end på bandets tidligere albums. Lyt blot til den brass-inficerede ”Oxygen” (der kun varer små otte minutter) eller de glidende synthflader og insisterende messen på ”A Little God In My Hands”. Albummet sniger sig op over to timers spilletid, men ifølge de anmelderne, som har hørt det, er det tiden værd, da det er et band fyldt af spilleglæde, man bliver mødt af. Stream albummet inden det udkommer den 13. maj via NPR HER.

St. Vincent og Cold Specks
Sangene blev skrevet og udviklet, mens Swans var på turné i 2012/13 og er senere indspillet i Texas. To Be Kind har en lang gæsteliste, der indeholde flere prominente navne som bl.a. St. Vincent aka. Annie Clark, som låner sin stemme ud på flere af sangene, og det samme gør Cold Specks på ”Bring the Sun”.

Pause og gendannelse
Swans albumdebuterede i 1983 med Filth og udgav i perioden 1982-1997 elleve album, hvor lydbilledet løbende transformeredes fra den oprindelige støjrock til et mere afdæmpet akustisk udtryk. Med udgivelsen Soundtracks For The Blind (1997) valgte Swans at gå hver til sit. Siden opløsningen Michael Gira sig pladeselskabet Young God Records (Devendra Banhart, Lisa Germano, Akron/Family m.fl.) og udgav selv musik under navnet Angels of Light. Efter 14 års stilhed valgte Michael Gira i 2010 år at gendanne bandet - dog i en ny besætning.

Swans (US)
Søndag den 23. november. kl. 20.00
Store VEGA, Enghavevej 40, 1674 København V
Billetpris: 200 kr. + gebyr
Billetsalget starter senere i dag via VEGAs hjemmeside og billetnet.
Læs mere og køb billet til koncerten med Swans.