Mesterlig vokal og følelsernes rejse i billedskabende toner

Kom med ind i Cancers eksperimenterende, poppede mikrokosmos, når den danske superduo spiller deres inderlige kompositioner i Lille VEGA den 18. maj.

Cancer har netop udgivet deres debutalbum, som har fået titlen Totem. Albummet er en sprudlende 90´er inficeret rockplade, hvor orgel og synthesizere præger lydbilledet i smukt sammenspil med fortællende guitarmelodier.

Nikolaj Vonsild er kendt for sin karakteristiske, smukke og soulede stemme, som har prydet When Saints Go Machines lydbillede i en årerække. Kristian Finne Kristensen udgav i 2014 sit americana inspirerede debutalbum Space under kunstnernavnet Chorus Grant.

Sammen har de to musikere en unik evne til at skabe grundstemninger i deres kompositioner. De kan med ganske få virkemidler skabe effektfulde popsange, der rusker op i følelserne.
Albummet er mixet af Nils Bysted, som bl.a. har arbejdet med Iceage og Choir of Young Believers, og Cancer har med stor melodiøsitet og nærvær skabt et smukt og rammende album.

Vonsild og Kristensen mødte hinanden i 2012 og udgav i 2014 den anmelderroste ep Ragazzi, der med samples, skæve effekter og atmosfæriske guitar cementerede Cancers ankomst på den danske musikscene.

Duoen skriver om de tunge emner, og teksterne kredser om en rastløs ulykkelighed. Bandets navn er også taget fra en periode i Vonsilds liv, hvor sangeren mistede sin far til kræft og derefter gennemgik en længere sorgbearbejdelse. Duoen skriver om de udfordringer, livet uvægerligt stiller os overfor. Vonsild fortæller:

”Efter min fars død havde jeg holdt på en masse ting, som ikke var kommet ud. Der skulle et eller andet til, og det var så åbenbart det. Der sker tit noget, når man er midtpunkt på en scene. Det at være ophøjet til at være noget specielt, når man samtidig har det virkelig skidt, er en farlig cocktail”.

Førstesinglen ”Tears” røg på gaden i oktober 2016. Singlen er en electro-akustisk, tilbagelænet popsang, der startede som en semi-improvisatorisk jam-session.

Fakta om koncerten
Cancer (DK)
Torsdag den 18. maj, 2017 kl. 21.00
Billetpris 150 kr. + gebyr
Billetsalget starter i dag via vega.dk og Ticketmaster
Læs mere og køb billet til koncerten med Cancer.

VEGA er et regionalt spillested, der ejes og drives af den erhvervsdrivende fond Koncertvirksomhedens Fond, som er skabt med det ene formål at drive koncertvirksomhed. Årligt løber der omkring 330 koncerter og begivenheder af stabelen i VEGA.