VEGA og Live Nation præsenterer
Passioneret, progressiv rock fra polske mestrer
Riverside formår med deres iørefaldende melodier og tunge, komplekse progressive toner at skabe en unik lytteoplevelse. Den 22. september spiller bandet deres særegne take på progressiv rock i Lille VEGA.

Efter en række shows i deres hjemland Polen er de progressive rock-mestre Riverside klar til at tage på en længere europæisk turné. Bandet tog en pause fra koncert-aktiviteterne, efter frontfigur og guitarist Piotr Grudzinski på tragisk vis mistede livet grundet hjertestop. Bandet fortæller i deres pressemeddelelse om den kommende tur:

”We are now more experienced, more mature, more serious and we're starting another chapter in our music career. We'd like to play our best gigs yet this year and we know that this tour will be exceptional and one of a kind because each gig will be filled with different kinds of emotions. We'd like to invite all of you who would like to experience them with us.”

I oktober sidste år udgav bandet det hårdtslående, instrumentale album, Eye Of The Soundscape, der indeholder tretten eksperimentelle og høj-atmosfæriske kompositioner. Med albummet er bandet gået i en markant, ny retning. Riverside bevæger sig inden for ambient elektroniske musik, og med denne udgivelse har bandet leveret en spændende og stemningsfuld rejse i deres mange lag af klangflader.

Riverside blevet dannet i 2001 i Polen af vennerne Mariusz Duda, Piotr Grudzinski, Piotr Kozieradzki og Jacek Melnicki, som delte en fælles passion for progressiv rock og heavy metal.

Det hele startede på en kort køretur, hvor Kozieradzki spillede det legendariske progressive rockband Marillion for Grudzinski i bilen. De to kammerater besluttede sig for at eksperimentere med progressiv musik og allierede sig med producer og keyboardspiller Melnicki og Duda, som var sanger og multiinstrumentalist i bandet Xanadu.

Bandet har deres helt egen unikke stil, hvor de både leger og eksperimenterer sig gennem numrene. Musikken er detaljerig og skaber et hav af forskellige stemninger.

I 2003 udgav bandet deres første studiealbum Out of Myself. Albummet opnåede stor succes i Polen, og via deres intense liveshows fik de hul igennem til det amerikanske pladeselskab Laser´s Edge i september 2004. Eye Of The Soundscape er den populære, polske trios syvende studiealbum.

Fakta om koncerten
Riverside (PL)
Fredag den 22. september kl. 21.00
Billetpris 200 kr. + gebyr
Billetsalget fredag den 2. juni via vega.dk og Ticketmaster.
Læs mere om koncerten med Riverside og køb billet.

VEGA er et regionalt spillested, der ejes og drives af den erhvervsdrivende fond Koncertvirksomhedens Fond, som er skabt med det ene formål at drive koncertvirksomhed. Årligt løber der omkring 330 koncerter og begivenheder af stabelen i VEGA.