VEGA præsenterer:
Sjælfuld viking kombinerer alternativ pop med rå vokal
Den danske viking soulsanger Mattis fik massiv international medieomtale sidste år på baggrund af sin debutsingle "Loverboy". Nu vender han tilbage til Lille VEGA d. 26. april med spritnyt materiale i bagagen.

Danske Mattis fik et sjældent set internationalt gennembrud i foråret 2017, da han udgav debutsinglen “Loverboy”, som handler om jagten på ægte kærlighed i det københavnske natteliv.

Singlen blev yderst positivt modtaget af den internationale presse. Den blev rosende omtalt af den toneangivende amerikanske internetavis Huffington Post, P3 udpegede den som ’Ugens Uundgåelige’ og det internationale kultur- og modemagasin Wonderland indledte deres introduktion af sangeren med ordene ”Mattis is about to become your new favorite singer”.

Den 2.07 meter høje sanger er tidligere guitarist og sanger i punkbandet Vomit Supreme, men har lagt den del af sin musikalske persona til side til fordel for en mere poppet tilgang. Det sidste års tid har han i tæt samarbejde med sin faste samarbejdspartner Ole Brodersen udviklet et unikt univers omkring sin rå vokal, som på en og samme tid er kraftfuld og emmer af længsel og vemodighed. Stilen kalder de viking soul, der er en særlig form for alternativ pop med storladne organiske produktioner, inspireret af både soul, rock og elektronisk musik.

Internationale kræfter droppet til gengæld for hjemlig kvalitet
Mattis har holdt sig travlt beskæftiget i studiet med at komponere de helt rigtige sange og få sat ord på de personlige erfaringer, som er udgangspunktet for hans musik.

Herunder rangerer den spritnye single ”The Chain”: ” The Chain handler om at komme videre efter et brud. Jeg synger om en begravelse i omkvædet, for ligesom man hylder et langt, levet liv, når nogen går bort, forsøger jeg at fejre, når livet udvikler sig i stedet for at sørge over det, der er forbi. Lad min sorg være din fest.”

”The Chain” er skrevet og produceret i København, men oprindeligt var planen, at der skulle internationale kræfter ind over: ” Vi havde fået den amerikanske lydtekniker Jeff Ellis, der har været med til at producere Frank Oceans seneste to albums, til at mixe The Chain, men da tracket var færdigt, var der noget, der ikke rigtig spillede. Det var ikke hårdt nok, så det endte med, jeg gik 300 meter ned ad gaden til min gode ven Jesper Vivid, der gav nummeret det perfekte final touch. Til gengæld spiller Jay-Z’s trommeslager med på nummeret.”

Nu vender Mattis tilbage til VEGA med helt ny musik i rygsækken efter at have spillet to succesfulde solokoncerter i Ideal Bar og et supportshow for SAVEUS i Store Vega.

Mattis (DK)
Torsdag d. 26. april, 2018, kl. 21.00
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 København V
Billetpris 140 kr. + gebyr
Billetsalget starter i dag via vega.dk og Ticketmaster.
Læs mere og køb billet til koncerten med Mattis.

VEGA er et regionalt spillested med cirka 330 koncerter årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.