Sonic Youth-guitarist Lee Ranaldo rocker løs i VEGA

Den tidligere Sonic Youth-guitarist Lee Ranaldo indtager torsdag den 3. april Lille VEGA med sit band The Dust og sit seneste album, Last Night on Earth, der handler om undergang og ødelæggelse tilsat støjrock.

Mix af inspiration og arv
Efter de ikoniske støjrockere i Sonic Youth besluttede sig for at holde pause på ubestemt tid, har medlemmerne hver i sær dyrket roste soloprojekter. Guitarist Lee Ranaldo har brugt tiden på at forfine sin pasion for psykedelisk 70’er-rock a la forbillederne Neil Young og Grateful Dead.

Han har dog ikke helt kunne lægge Sonic Youth-arven fra sig på det seneste album fra november, Last Night on Earth, hvor de to stilarter væves sammen til et eklektisk mix.

Undergang og oprør
Albummets skæbnesvangre titel trækker på Ranaldos forkærlighed for science fiction, der ofte er kommet til udtryk i Sonic Youths sange med temaer som undergang og ødelæggelse. En stor del af de nye sangene er skrevet, mens orkanen Sandy hærgede den amerikanske østkyst.

Lee Ranaldo tematiserer på albummets titelsang og ”Black Out” oplevelsen af, hvordan hjembyen New York pludselig var uden vand, varme og elektricitet.

Sangeren bor tæt på Zucotti Park, hvor Occupy Wall Street bevægelsen holder til i New York, og trangen til samfundsændringer er også tydlige i flere af sangene bl.a. ”Home Chords.” Her indleder Ronaldo med at synge: Every time I wait for the revolution to come, Every night I think itʼs here and then itʼs gone.

Alsidig musiker
I arbejdet med Last Night on Earth og på sit tidligere album har Lee Ranaldo arbejdet sammen med flere forskellige musikere. Men til indspilningen af Last Night on Earth har sangeren arbejdet sig frem til det faste band, The Dust, med den tidligere bandkollega Steve Shelley samt Alan Licht og Tim Lüntzel. Udover at turnere med sin musik arbejder Lee Ranaldo også som kunstner, forfatter og producer for andre artister.

Fakta om koncerten
Lee Ranaldo & The Dust (US)
Torsdag den 3. april kl. 21
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1764 Kbh. V
Billetpris: 180 kr. + gebyr
Billetsalget starter den i dag via VEGA.dk og Billetnet.
Læs mere og køb billet til koncerten med Lee Ranaldo i Lille VEGA.