​Synthkongen Dorian Concept endevender jazzen og fusionen

​Synthkongen Dorian Concept endevender jazzen og fusionen

Synthkongen Dorian Concept endevender jazzen og fusionen

Den 1. oktober tager den østrigske producer, Dorian Concept, dig med på en forunderlig, musikalsk rejse til synthesizerens rige.

Med albummet Joined Ends fra 2014 besluttede Dorian Concept sig for at gentænke arbejdet med sine produktioner. Han begyndte at implementere live instrumentering og trak på genrer som jazz, fusion, prog og funk. Resultatet blev sidste års mesterlige album, The Nature of Imitation, der modtog solid ros fra internationale anmeldere. Pitchfork skrev bl.a.:

“In its squelching synths and vocoded voices, Dorian Concept creates something that ’70s and ’80s electro-funk auteurs like Kraftwerk, George Clinton, and Roger Troutman hinted at: computer music that uncannily imitates the funk, rather than just faking it.

Albummet starter med nummeret "Promises", der er et vildt nedkog af dronede synthflader og atmosfæriske vokaler. Lytteren bliver masseret ind i en eklektisk verden af jazz fra 60´erne og fusion fra 70´erne. Det er svulstige blå toner blandet med organiske funk-grooves, som skaber Dorian Concepts frodige, musikalske univers.

Albummet er udgivet på Flying Lotus´ pladeselskab Breedfeeder, der huser store internationale navne som Kamasi Washington og Thundercat. Dorian Concept har turneret med Flying Lotus, som han også hjalp på albummet Cosmogramma, der står som et sandt mesterværk inden for electronica-genren.

Dorian Concept klatrede i en ganske ung alder hurtigt op af den musikalske rangstige med sine unikke produktioner. Men det var med hjemmevideoer af virtuose udfoldelser på hovedinstrumentet KORG-keyboardet, at han opnåede international opmærksomhed. Producere som Gilles Peterson, Benji B og Marry Anne Hobbs stod i kø for at rose talentet.

Fakta om koncerten
Dorian Concept (AT)
Tirsdag den 1. oktober kl 20.00
Billetpris 170 kr. + gebyr
Billetsalget starter i dag kl 10.00 via VEGA.dk og Ticketmaster
Læs mere om og køb billet til koncerten med Dorian Concept.

VEGA er et regionalt spillested med mere end 350 koncertarrangementer årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live og +700 bands. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.