VEGA præsenterer:
The Ocean fuldender sammen med syv andre navne A Colossal Weekend-programmet
Post-rocklegenderne Godspeed You! Black Emperor var det første band, som VEGA og COLOSSAL stolt præsenterede til A Colossal Weekend 2018. Nu er de sidste otte navne på plads, der fuldender en weekend i den mørke, progressive og eksperimenterende musiks tegn.

The Ocean er et af de ypperste flagskibe inden for europæisk post-metal, og i forbindelse med 10 års jubilæet for deres plade Precambrian spiller det tyske band albummet fra ende til anden. Med intet mindre end syv album og mere end 1000 koncerter i bagagen er The Ocean godt rustet til endnu en gang at bevise, hvorfor de bliver anset som anførere i deres genre.

Med 26 udgivelser har den amerikanske, elektroniske duo Arms and Sleepers altid været svære at kategorisere. Makkerparret er udsprunget af post-rock scenen, men har med deres seneste udgivelser bevæget sig over i syret, triphop-inspireret electronica.

Der er blevet smækket mørke toner ud over scenekanten siden Ef blev dannet i 2003. I tidens løb har det svenske, post-rock band kreeret bombastiske og hjerteskærende melodier med fængende riffs og følsomme vokaler. De har gennem 15 år skabt fire fuldlængder, tre ep’er samt spillet hundredvis af koncerter verden over, hvilket har gjort dem til et legendarisk band, der både appellerer til metalhovederne og indierockerne.

Møl er et af de bands, der formår at omfavne både black metal og shoegaze. Det danske bands kompositioner byder på grumme skrig, progressive trommer og melodiøs guitar, der sammensmelter til en gennemført, storladen helhed. Deres længe ventede album Jord udkommer den 13. april samme dag som A Colossal Weekend bliver skudt i gang.

Den hvileløs kvartet Mimas fra Aarhus skaber guitarbårne melodier, der ofte byder på jazzede trommer, længselsfulde trompeter og passioneret råb. Mimas har fundet inspiration i post-rockens bands som Sigur Rós og Mogwai, men har senere hen udviklet sig i sin egen retning.

I to årtier har den alsidige, københavnske kvartet My Beloved tvunget lytteren ud i støj og stilhed, skønhed og galskab. Bandet blev dannet tilbage i 1997 og har bevæget publikum med deres emotionelle, mørke og instrumentale musik af bl.a. guitar, synthesizers, klaver, trommer og bass.

Et sted i post-rockens panoramiske vidder befinder det Aarhus-baserede, instrumentale band Eigengrau sig. Med bevægelser fra metallisk voldsomhed til melodiøse skønhedsøjeblikke favner den danske kvintets udtryk bredt.

Det sidste band, der fuldender årets program er italienske Stearica. En instrumental rocktrio hvis fans har slupret deres slagkraftige og eventyrlystne lyd i sig, der er så intens, at ord er nærmest overflødige.

A Colossal Weekend 2018 finder sted i VEGA d. 13.,14., og 15. april 2018.
Programmet udfolder sig på følgende måde:

Fredag: Sannhet (US), Møl (DK), And So I Watch You From Afar (UK), Sum of R (CH), Arms And Sleepers (US) og Mimas (DK)

Lørdag: Ef (SE), The Ocean (DE), Wear Your Wounds (US), My Beloved (DK), Eigengrau (DK) og Steartica (IT)

Søndag: BRIQUEVILLE (BE) og Godspeed You Black Emperor (CA)

Fakta om festivalen:
A Colossal Weekend
Fredag d. 13., lørdag d. 14. og søndag d. 15. april 2018
VEGA, Enghavevej 40, 1674 København V
Billetpris 275-750 kr. + gebyr
Billetsalget er startet via vega.dk og Ticketmaster.
Læs mere og køb billet til A Colossal Weekend.

VEGA er et regionalt spillested med cirka 330 koncerter årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.