VEGA offentliggør de første navne til VEGAs Udvalgte 2014
Fredag den 31. januar 2014 præsenterer VEGA for fjerde år i træk konceptet VEGAs Udvalgte. De tre første udvalgte er denne gang electropop-projektet My Heart the Brave, genre-mixerne i Mont Oliver samt rapperen Karl William. Sidste år tiltrak VEGAs Udvalgte omkring 1000 gæster og på plakaten var bl.a. Mø og Broke.

Dansk musik blomstrer i disse år – specielt den elektroniske pop, der for alvor er i fokus og dyrkes i mange forskellige konstellationer. For fjerde år i træk præsenterer VEGAs Udvalgte derfor en lille håndfuld bands, som vi mener kommer til at præge musikåret 2014.

VEGAs Udvalgte 2014
Ligesom de to forrige år kommer VEGAs Udvalgte 2014 til at bestå af seks artister, som alle kan opleves live i Lille VEGA og VEGAs Lounge den 31. januar 2014.  Målet med VEGAs Udvalgte er, at det skal være et arrangement for alle musikelskere, der gerne vil opleve morgendagens stjerner.
Årets program byder på masser af electro-influeret pop, ofte med et anstrøg af soul og r’n’b.

De første tre artister på plakaten er electropop-projektet My Heart the Brave, genre-mixerne i Mont Oliver samt sangeren/rapperen Karl William. De øvrige kunstnere offentliggøres i starten af januar.

My Heart the Brave
Caspar Hesselager, manden bag My Heart the Brave, er klassisk uddannet pianist, og det var først ved mødet med Radioheads album OK Computer, et par år senere end de fleste, han oplevede, at der eksisterede andet og mere end den klassiske musik.

My Heart The Brave trækker tråde fra den amerikanske sangskrivning, den svenske indiepop, tysk elektronik, såvel som den klassiske storladenhed. Man fornemmer derfor lige dele Moderat, Miike Snow såvel som Death Cab for Cutie og Elliott Smith i hans musik. Hør bl.a. My Heart The Braves nyeste sang "Keep Me From It".

Lyden er elektronisk pop bygget op af de mange lag og detaljer, der former musikken og fastholder interessen. Casper Hesselager tør lade det storladne og melodiøse fylde og tilfører en ærlighed og kærlighed til popmusikken, der smitter. Jeg er så spændt på at høre mere.”

Mont Oliver
Med førstesinglen ”White Sheets” lagde Mont Oliver i maj måned et stærkt, særegnet musikalsk visitkort med deres udanske blanding af pop, urban og specielt hiphop – et udtryk undfanget med inspirationer fra amerikansk øst- og vestkyst 90’er-hiphop samt den engelske trip hop-scene.

Duoens andensingle ”Give Me Nothing” er tidligere P3s Uundgåelige, og titelnummeret fra deres kommende ep, ”19”, ligger nr. 1 på Det Elektriske Barometer.

Mont Oliver er tydeligvis vilde med bas, hiphop og et godt gammeldags radiohit. Dette har de dedikeret sig til at kombinere med deres helt egen lyd, og det fungerer rigtig godt!
Trioen er arbejdsomme og meget seriøse både med musikken og alle elementer udenom, og når musikken samtidig holder og rammer plet både på radio og live, er der i særdeleshed grund til at holde øje med de tre unge drenge.”

Karl William
Sangeren og rapperen Karl William var tidligere på året et Breakin’ Sound-navn hos Soundvenue og er blevet kaldt et R&B-talent af Politiken, men man fornemmer også påvirkningen fra hiphoppen på debut-ep’en, 1. Sals, fem numre. Herfra har specielt singlen ”Kostumeramt” tiltrukket sig masser af opmærksomhed med Karl Williams udtryksfulde vokal over sparsomme trap-trommer og svulstige synthflader.

Specktors har nydt godt af den flødebløde stemme som support, og Flødeklinikken inviterede det unge talent til at medvirke på deres seneste, roste ep Nu’ vi her.

Stemning og lydbillede er i fokus hos den unge Århus-sanger/rapper Karl William, og det er i særdeleshed et rart selskab at være i. Lydbilledet er blødt, soulet og slæbende og spiller rigtig fedt med Karl Williams vokal og tekster. Karl William og teamet Hukaos (who cares), der også tæller Tais og Louis Rustum, er et rigtig godt bud på en ny retning indenfor dansk hiphop. Jeg glæder mig i hvert fald helt vildt til at høre det live og til at følge med i, hvad der sker i det nye år.”
- Lene Vive Kristoffersen, booker i VEGA

Liveoptrædener optages, streames og gives til bands
Koncerterne til VEGAs Udvalgte den 31. januar optages, og udvalgte numre kan senere ses på VEGAs digitale platforme. Herved håber VEGA yderligere at eksponere de udvalgte bands. Optagelserne bliver endvidere givet vederlagsfrit til de optrædende bands, som frit kan bruge dem i deres forsatte udvikling og promovering.

Se optagelser fra tidligere års VEGAs Udvalgte:

Billow – ”Keep On” (Live fra VEGAs Udvalgte 2013)
Yo Felles –  (Live fra VEGAs Udvalgte 2013)
Ivory and Gold – ”Hands in the Dark” (Live fra VEGAs Udvalgte 2013)
You.You.You. – ”Feed Me Your Love” (Live fra VEGAs Udvalgte 2013)
Broke – ”Out of Existence” (Live fra VEGAs Udvalgte 2013)

Fakta om VEGAs Udvalgte 2014
VEGAs Udvalgte
Fredag den 31. januar kl. 20.30
Lille VEGA og VEGA Lounge, Enghavevej 40, 1764 Kbh. V
Billetpris: 95 kr. + gebyr
Billetsalget starter senere i dag via VEGA.dk og Billetnet
Læs mere om VEGAs Udvalgte

Gaffa er mediepartner på VEGAs Udvalgte 2014.