VEGA og Golden Days præsenterer extravagant fest

VEGA og Golden Days præsenterer extravagant fest

Sidst Vega og Golden Days holdt fest sammen mødte 2000 gæster op i strutskørt og seler i anledning af 1950’er-festivalen for at feste med flyversjusser, Tove Ditlevsen-digte på dametoilettet samt Kjeld Heick og Coco fra Quadron til den lyse morgen. I år præsenterer VEGA og Golden Days en ny historisk fest i anledning af 100-året for første verdenskrig, en fest om det chokerende, det vovede og det grænseløse: ”Hotel Extravaganza”.

Tiden er skruet tilbage til 1919 for en aften: Burlesque-dansere og dandyer blander sig med piccoloer og stuepiger. Nette Tiller Girls sparker benene i vejret, mens der er absinth, A-Z-krigsquiz, flabede revyviser og forbudte trin.

”En verden var ved at gå under, en anden opstod, jeg var der, muligheden bød sig, og jeg slog til.” Coco Chanel

Som et mentalt Big Bang vendte første verdenskrig op og ned på vores forståelse af verden og af os selv. Nu gjaldt det om at udleve sin ungdom, afprøve alt det nye og sænke de moralske parader. Intet var som før – kvinder røg smøger, mænd brugte make-up, og avantgarde og ekspressionisme i film, musik og kunst satte lyd og billeder til det tumultariske kaos, krigen havde sat i skred...

På Hotel Extravaganza er de faste former også fejet af banen, når hoteldirektøren flirter med cancan-pigerne, dystopiske kunstnere dissekerer det moderne liv, og det jazzede husband fester, som om verden var ved at gå under. Hotel Extravaganza er en hyldest til Europas store, klassiske hoteller, der var selskabslivets dekadente højborge i første halvdel af 1900-tallet. Men begivenheden er også moderne multiteater, hvor skuespillere, akrobater og et mylder af performere står klar til at fyre den af med gæsterne.

Golden Days – kommunikationschef Anni Mogensen, anni@goldendays.dk, 2232 5524
VEGA – kommunikationschef Magnus Restofte, mr@vega.dk, 3326 0955

FAKTA OM FESTEN
Lørdag 6. september kl. 19 (åbent fra kl. 17 i Rejsbygade)
VEGA, Enghavevej 40, 1674 København V
Billetpris: Early Bird-billetter nu til 1. juni: 200 kr. + gebyr. Fra 1. juni koster en billet 250 kr. + gebyr
Billetter købes HERwww.vega.dk eller www.goldendaysfestival.dk

Hotel Extravaganza er den officielle åbning af årets Golden Days Festival. I 2010 åbnede festivalen med maskebal i Koncerthuset, i 2011 med Ekstase-fest på Kunstforeningen Gl. Strand, i 2012 med 1950´er-fest i VEGA og i 2013 med Togaparty på Glyptoteket. Denne gang er der Hotel Extravaganza i hele VEGA.

Golden Days Festival 2014: KRIG No  1
I 2014 er det 100 år siden, første verdenskrig brød ud, og det dystre jubilæum bliver markeret over hele verden. Men hvad har det med Danmark at gøre? Danmark forholdt sig neutralt og passede sit eget, og krigens chokbølger slog kun delvist ind her i landet. Første verdenskrig er aldrig blevet en del af danskernes selvforståelse – men i virkeligheden var den det springbræt, der svirpede os direkte ind i fremtiden.

Læs mere og køb billet til Hotel Extravaganza