Veganerpartiet indtog Folkemødet med stor succes

En heftig debat med Landbrug & Fødevarer, masser af vælgererklæringer, nye relationer og salget af over 1000 plantebaserede burgere gør turen til Bornholm en stor succes for Veganerpartiet.

Veganerpartiet deltog for første gang på Folkemødet på Bornholm. Her kunne man finde dem på temaområdet 'Mad og Meninger' på Kampeløkke Havn, hvor de solgte plantebaserede burgere. Foodtrucken 'Plants on Wheels' udgjorde nemlig basen for Veganerpartiets medlemmer, der brugte dagene på at samle vælgererklæringer, flippe planteburgere, deltage i debatter og synge sange for gæsterne.

"Det er gået over alt forventning" konkluderer formand Michael Monberg og fortsætter "Vi har næsten 6000 vælgererklæringer i hus og fik samlet en masse på Folkemødet. Men vigtigst af alt fik vi positioneret partiet og normaliseret ordet 'veganer' for mange deltagere og meningsdannere.

Den gode smag er en indgangsvinkel til vegansk mad:
Der blev alene solgt over 1000 "FrikadEllemann-burgere" fra Veganerpartiets stand. For mange af kunderne var det første gang, de har smagt en plantebaseret burger.

"Når vi taler med vores medborgere om det veganske budskab, og hvordan vores forbrug af animalske produkter skader dyr, folkesundhed og klima, hører vi ofte som sidste undskyldning ,at de ikke tror, de kan undvære smagen af kød. Det var derfor fantastisk at kunne tage snakken med så mange gæster over en velsmagende planteburger", siger Lars Corvinius Olesen, presseansvarlig hos Veganerpartiet.

Salgsskiltet med "Frikadellemann-burgeren" blev desuden en af de mest fotograferede skilte på Folkemødet, da mange genkendte referencen til den afgående fødevareminister Jacob Ellemann-Jensens, kække svar "Jeg kan ikke beskrive med ord, hvor meget jeg elsker bacon" i oktober måned sidste år.

Veganerpartiet inviteret ud for at filme hvordan vores animalske fødevarer produceres:
Som en af højdepunkterne på Folkemødet blev medstifter Henrik Vindfeldt inviteret til debat med Landbrug & Fødevarers formand, Martin Merrild i BTs livetelt. Her prøvesmagte de to parter vegansk bacon og debatterede animalsk fødevareproduktion i Danmark. Debatten endte med en åben invitation til at komme ud og filme hos næstformand for Landbrug & Fødevarer, Asger Krogsgaard.

"Vi er blevet inviteret ud for at filme alle aspekter af fødevareproduktionen, og det er naturligvis et tilbud, vi takker ja til. Martin var meget glad for at understrege landbrugets åbenhed for at vise produktionen frem. Nu ser vi blot frem til at finde en dato, hvor vi kan komme ud og vise Danmark et nuanceret billede af, hvordan vores animalske fødevarer bliver til" siger medstifter Henrik Vindfeldt, der under debatten understregede, at landbruget kun viser et glansbillede af produktionen.

"Det var dejligt, at så mange var åbne for at prøve vegansk mad. Folkemødet var i det hele taget en fantastisk oplevelse med masser af hyggelig stemning, networking og gode snakke omkring veganisme, klima, sundhed og ikke mindst dyrenes forhold", udtaler formand, Michael Monberg.

Veganerpartiet tager imod invitationen om at filme et landbrug og tager med til næste års Folkemøde på Bornholm.

• Miljøpolitik

• folkemødet 2019
  • folkemødet
  • bornholm
  • folkesundhed
  • klima
  • dyrerettigheder
  • miljø
  • dansk landbrug
  • veganerpartiet
  • dansk politik

Veganerpartiet er Danmarks nye grønne parti. Vores formål er at arbejde for et bedre klima og miljø, bedre folkesundhed, rettigheder for dyr, forsvarlig brug af ressourcer og for at afvikle menneskelig udnyttelse af dyr.

Lars Corvinius Olesen

Pressekontakt Kom. og pressechef Kommunikation og presse 30704899