Press release -

Eksport af dansk iværksættermodel skal sikre lettere adgang til internationale talenter og teknologi

Den danske organisation Venture Cup, der arbejder for at fremme og udvikle iværksætteri blandt universitetsstuderende har netop eksporteret deres forretningsmodel til kontorer i Australien, Kina, Portugal og Island. Målet er at skabe adgang til den nyeste teknologi og tiltrække talenter til det danske erhvervsliv.

Hvordan spotter man de spirende iværksættertalenter på universiteterne? Og hvordan opmuntrer man dem til at bruge deres nyerhvervede viden til at udvikle banebrydende koncepter og produkter, der kan udvikle sig til rentable virksomheder?

Med 17 års erfaring har Venture Cup sammen med de danske universiteter løst gåden med sine målrettede indsatser i samarbejde med mentorer og erhvervslivet. Det bliver nu bemærket i udlandet, og efterspørgslen for at implementere Venture Cups forretningsmodel har været stigende de seneste år.

I løbet af de første måneder af 2017 er der indgået aftaler med lokale parter, der er i gang med at åbne kontorer i Portugal, Kina, Australien og Island. Med støtte fra Venture Cup Danmark skal der etableres partnerskab med universiteter, afholdes lokale iværksætterkonkurrencer og samarbejdes med det lokale erhvervsliv. Hvert år inviteres de mest talentfulde iværksættere til Danmark for at deltage i VM i iværksætteri og netværke med erhvervslivet.

Human Shojaee, CEO i Venture Cup, ser meget potentiale i denne udvikling:

“Vi arbejder med vidensbaserede startups, teknologi og spirende universitetstalenter. Hvis Danmark fortsat skal befinde sig blandt de mest innovative lande, har vi brug for adgang til cutting edge teknologi samt innovative talenter, som har en evne til at få gode forretningsideer.

Derfor giver en internationalisering af vores programmer rigtig god mening, da det i sidste ende kommer de danske universiteter, de studerende og det danske erhvervsliv til gode. Vores samarbejdspartnere kommer til at have adgang til en international talent pool, og vi kan promovere Danmark, de danske universiteter og danske virksomheder på en mere målrettet måde.”

”Venture Cup har haft en meget ambitiøs udvikling, hvor man har rakt ud efter de bedste talenter internationalt inden for universitetsbaseret iværksætteri. For to år siden lancerede Venture Cup VM i iværksætteri University Startup World Cup, hvor deltagere fra hele verden inviteres til Danmark i én uge, og nu tager man det et skridt videre med at eksportere selve den danske venture Cup model. Det giver nogle unikke muligheder for vores danske universiteter og Venture Cup deltagere for at samarbejde med internationale partnere. Der fokuseres på international udveksling af idéer, teknologi og talenter. Alt det som erhvervslivet efterspørger, og som universiteterne arbejder hen imod,” udtaler Stephan Christgau, Bestyrelsesformand i Venture Cup Danmark og Partner i Novo Seeds, Novo A/S.

Faktaboks:

Venture Cups programmer:

• Skandinaviens største mentorprogram med +300 mentorer og +300 startups
  • Founder’s Club - eksklusiv klub for grundlæggere, der tilbydes særpriser og -aftaler med en lang række virksomheder
  • To nationale iværksætterkonkurrencer for landets universitetsstuderende
  • VM i iværksætteri med universitetshold fra hele verden. 30 internationale partnere
  • Corporate innovation - samarbejdsmodeller med en række danske virksomheder

Kontaktoplysninger:

Tine Risbæk Jensen, Communications Manager

27 60 50 45 – tije@venturecup.dk

Human Shojaee, CEO

29 29 07 67 - hus@venturecup.dk

Stephan Christgau – Bestyrelsesformand i Venture Cup og partner i Novo Seeds

30 6747 90 - scga@novo.dk

• Business enterprise

• entreprenørskab
  • iværksætteri
  • presse
  • venture cup
  • student startups

Venture Cup er en non-profit organisation og den eneste i Danmark, der samarbejder med alle danske universiteter og forsøger at bygge bro mellem erhvervslivet og universitetsstuderende. Målet er at inspirere og hjælpe unge entreprenører gennem mentorer, netværk, workshops og konkurrencer. Venture Cup har eksisteret siden 2000 og hjulpet mere end 300 startups i Danmark.

Venture Cup | www.venturecup.dk | press@venturecup.dk