Den unikke lyserøde floddelfin er truet, men tiltag for dens beskyttelse truer de indfødte fiskeres indtægtskilde. Dokumentarfilmen 'A River Below' stiller skarpt på en højst aktuel etisk problemstilling. Stillbillede fra 'A River Below'.

Kom på CPH:DOX og se ’A River Below’ - om det etiske dilemma mellem naturbevarelse og hensyn til oprindelige folk

Kom på CPH:DOX og se ’A River Below’, en film om det etiske dilemma mellem naturbevarelse og hensyn til indfødte folk.

Den unikke lyserøde floddelfin nærmer sig udryddelse som følge af det massive fiskeri i Amazonas. Fiskere brugere delfinens kød som madding til at fange en fladpandet malle, en ådselsfisk, der eksporteres i tonsvis. Fiskerne udnytter delfinens nysgerrige og tillidsfulde natur, og artens overlevelse hænger dermed i en tynd tråd, da den forsvinder fra Amazonas’ floder.

’A River Below’ kommer helt tæt på den kendte brasilianske biolog og tv-vært Richard Rasmussen, når han skrider til radikale handlinger, for at få delfinen beskyttet. Men problemstillingen vendes pludselig på hovedet, da filmholdet præsenterer den excentriske biolog for indfødte fiskeres vrede over, at deres eneste indtægtskilde forsvinder ved fredning af mallen. Det afgørende og uafklarede dilemma, som instruktør Mark Grieco sætter i centrum, er paradoksalt nok hvem, der har mest brug for beskyttelse: dyrene eller menneskene?

Se traileren for 'A River Below':

Der er tre visninger af filmen, d. 15. marts, d. 20. marts og d. 21. marts.

Efter visningen d. 15. marts er der paneldebat, hvor forskere og eksperter debatterer filmens emne. Deltagerne i panelet er Stine Krøijer, Jonas Geldmann og Verdens Skoves egen kommunikationschef Nikolai Lang. Rasmus Thirup Beck er moderator.

Panelet og moderator:

Stine Krøijer er adjunkt ved Institut for Antropologi på Københavns Universitet. Hendes forskning beskæftiger sig især med politisk kultur og aktivisme i Latinamerika og Nordeuropa. Hun har blandt andet fokuseret på oprindelige folks udviklingsparadigmer og ideer om naturens rettigheder i Sydamerika.

Jonas Geldmann er biolog, ph.d. fra Københavns Universitet. Han er medlem af hovedbestyrelsen i Danmarks Naturfredningsforening og ansat som forsker i naturbeskyttelse ved University of Cambridge med særlig fokus på beskyttede områder.

Nikolai Lang er kommunikationschef i Verdens Skove. Han har tidligere været reklamemand, han har været projektleder for Verdens Bedste Nyheder, og så har han arbejdet som kampagneleder for Operation Dagsværk. Derudover har Nikolai arbejdet med dokumentarfilm og journalistik.

Rasmus Thirup Beck er uddannet i antropologi og journalistik. Han var en af stifterne bag hjemmesiden facetheclimate.org, og så har han været vært på P1-programmet ”Sidste mand slukker lyset”, der ligesom facetheclimate.org handler om klimaforandringer.

Debatten foregår foran den betagende Oceantank, og bagefter serverer Bistro Tang gratis bæredygtige havsnacks, baren åbner og akvarierne kan udforskes på egen hånd.

Find billetter her.