Foto: Morten Bo Johansson

BLOG 2: Arbejdsrettigheder og savsmuld

Et par af savværkets medarbejdere er flyttet ud af deres værelser i en større træhytte, og vi har fået lov at flytte ind. Vores værter er det hollandske firma Dekma, som ud over at drive savværket også forvalter 119.000 ha FSC-certificeret skov i området.

Ved siden af savværket ligger en klynge små huse, hvor arbejdere og deres familier bor. Her ligger også det fælles spisehus, som vi bliver inviteret ind i. Her kører fjernsynet med boliviansk tv, og man får serveret et solidt måltid morgenmad bestående af æg, brød og pulverkaffe.

FSC-systemet giver orden og struktur

Efter morgenmad i det fælles spisehus får vi en rundvisning på det FSC-certificerede savværk. Her skæres stammer fra skoven op og sorteres efter dimensioner og arter. Hver stamme kommer med et nummer fra skoven, så man kan spore træet tilbage til der, hvor de stod. Det er et af kravene i FSC-systemet, som de også bliver kontrolleret på her. Det er varmt, men folk virker afslappede midt i larm og savsmulden. ”Her virker ret professionelt i forhold til, hvad jeg havde regnet med, og udstyret ser ud til at være i orden,” siger Thomas.

Vi taler med nogle af medarbejderne om det at være FSC-certificeret. Generelt nævner medarbejderne, at de er glade for den orden og struktur, som FSC-systemet giver. En medarbejder fortæller, at han plejede at arbejde for et ikke-certificeret savværk, og han fremhæver særligt, at man her på stedet får den løn, som man har ret til, og at man modsat hans tidligere arbejdsplads også er sikret en reel kontrakt som arbejder.

Cocoblade i rå mængder

Vi bruger dagen på at se os omkring på savværket. Det bliver til en del grin, og da de fleste arbejdere tygger cocablade i rå mængder, er grinet også ofte med en stor bule i kinden.

”Den sociale dimension af FSC har nok overrasket mig mest i dag,” reflekterer Thomas, ”Det med at sikre arbejderne, og at man er sikker på at få den løn, man har ret til, er jo også en super vigtig dimension”.

Fodboldkamp på planen

Om aftenen inviterer savværkets medarbejdere til fodboldkamp på den store plæne. Mørket falder på og Thomas og fotografen Morten spiller på hold med dem fra Dekmas-administration. Der bliver gået til den på det lange græs. Hver søndag henter man også skovarbejderne ind fra skoven for at spille kamp, fortæller de.

I morgen går turen netop ud i FSC-skoven til skovarbejderne, hvor vi skal lære mere om, hvad det vil sige at drive en skov bæredygtigt.